onsdag, juni 15

Vecka 24, Kommunfullmäktige med beslut om markförvärv i Grebo

God dag.

Nu har precis det sista Kommunfullmäktigemötet innan sommaren slutat.

Det var två ärenden som renderade i mer tid i talarstolen än de andra. Det var de båda ärenden som jag skrev om i förra blogginlägget.
Jag skriver inget om inriktningsbeslutet om Kommunens Kost- och måltidsverksamhet i detta inlägg eftersom vi alla var överens om det i Kommunfullmäktige.

Däremot kommer här lite om "Markförvärv i Grebo- del av Norrby 1:18".

I några punkter innan beslut om markförvärvet så tog vi beslut om att anta ett nytt "Naturvårdsprogram".
Vi (Kommunfullmäktige) fastställde Del 2 i Naturvårdsprogrammet som är benämnt "Åtgärdsprogram med strategier och åtgärder för Kommunens naturvårdsarbete".
För er som vi forska och läsa mer om det jag skriver här så står det på sidan 11 i Del 2 av Naturvårdsprogrammet.
Strategi: Uppmärksamma och verka för att värdefulla hela odlingslandskap samt enskilda värdefulla ängs- och hagmarker i kommunen bevaras.

Det här tycker vi i Centerpartiet är bra. Vi vill helst inte bygga på jordbruksmark.

Nu är det så att det området på den aktuella marken som majoriteten vill exploatera är just enbart på jordbruksmark.
Då gäller tydligen inte den nyss antagna strategin. Lustigt tycker jag!

För övrigt så tycker jag som jag sagt innan att Kommunen äger för lite mark. Kommunen skulle behöva exploatera mera och då i attraktiva lägen. Det finns många bra lägen i vår Kommun där jag ser att exploatering är möjlig.
Men är det inte bra då att Kommunen köper in del av Norrby 1:18? Är inte detta då ett bra läge?

Jag är osäker. Jag hade önskat och yrkade på återremiss. Det skulle kanske gjort så att jag fått fler positiva saker med markförvärvet att lägga i vågskålen. Vilket jag tyvärr inte fick då övriga utom vi Centerpartister yrkade på bifall till förslaget. (Sd) som i Kommunstyrelsen och även först i Kommunfullmäktige yrkade på återremiss ändrade sig när beslutet skulle tas. (Sd) pratade också om att de inte fått alla uppgifter om ärendet. Kommunalrådet (S) nappade på detta och sa att jag som oppositionsråd har till uppgift att förmedla uppgifter. Dessvärre svarade jag inte på denna kritik i Kommunfullmäktige men (Sd) har valt att inte komma på mina möten med övriga oppositionspartier. Detta beklagar jag djupt men det är ett val som får stå för dem.

För mig när jag beslutade mig för att yrka återremiss och i andra hand avslag så är det just nedanstående fakta som får min vågskål att väga över mot att marken är fel för Kommunen att förvärva:

En större elledning går precis igenom det område majoriteten och övriga i Kommunfullmäktige vill exploatera på.
Markens läge i förhållande till Grebo, fornminne, naturbiotoper mm. Det finns så många osäkerheter om denna markbit.
Helst hade jag velat att Kommunen kunde köpa in någon markbit som ligger närmare Grebo. Att börja med att köpa in mark som inte är sammankopplad med Grebo känns fel. Det är att börja i fel ände. Likaså skulle inte jag vilja köpa in en sådan stor markbit som det ändå är. Hellre då en mindre del av den aktuella marken och då en del som vi vet att vi kan exploatera på. Så som det verkar med denna markbit så är det ytterst lite som kan exploateras.

Om det nu är så lite som kan exploateras men att Kommunen har för avsikt att avyttra den andra marken som ej kan byggas bostäder på. Först så är jag osäker på om Kommunen skulle kunna göra så och (bli av med) ej önskvärd mark. Om Kommunen kan göra så är jag fortfarande osäker på att Kommunen kommer gå med vinst. Om Kommunen går tillväga på just detta sätt och mot förmodan går med vinst i markförvärvet inklusive avyttring av delar av marken så anser jag att det är fel. En Kommun skall inte spekulera så med skattebetalarnas pengar.

Men beslutet gick igenom så som majoriteten och övriga partier ville. Så nu är det bara att hoppas på det bästa för Kommunens invånare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar