fredag, oktober 30

KF i Björs

God eftermiddag.

Skönt att få gå hem lite tidigare idag. Det behövs ibland.

Kommunfullmäktige var på besök i Björsäter, Träffpunkten, i veckan. Det var trevligt att inte åka så långt för att vara åhörare.

Det började med allmänhetens frågestund.
Skönt att det var några som hade lite frågor. Jag letade i minnet efter någon fråga som jag kunde ställa nu när jag fick chansen, men jag kom inte på någon utöver de frågor som mina partikolleger i KF skulle prata om.

Några ärenden var:
Mindre ledamöter i KF. Det blev beslutat enl majoritetens linje. Det blir 35 ledamöter istället för nuvarande 45. Vi var självklart emot det beslutet. Som ny politiker tycker jag att det skall vara möjligt att slussa in intresserade, så som jag, i politiken genom fullmäktige. Speciellt nu när (S) o (M) har tagit bort flera nämnder. Då finns det få platser att börja sin politiska bana på.
Det här beslutet kommer innebära att det blir en maktkoncentration till kommunstyrelsen samt att det kommer vara svårt att få in nya i politiken.
Mindre demokrati helt enkelt. Men det är ju det som Sverre och Haraldsson vill ha.

Ett annat ärende var att besluta om de nya avgifterna enl alkohollagen. Dessa, som klubbades igenom av KF, kommer att innebära att det blir dyrare för bypubarna att ha sin pubkvällar. Det här är att ta död på landsbygden.
Men än en gång. Det är ju det Sverre och Haraldsson vill.

Demokrati samt landsbygden, ett par av mina hjärtefrågor. Det är därför jag är bitter på de styrande i denna kommun. Hade jag inte trivts så mycket i vårt hus mm, så skulle de kunna fördriva mig från kommunen.
Men det är precis tvärtom som behövs för Åtvidaberg. Så som det är nu så minskar invånarantalet. Jag tycker de skall lägga ner energi på att locka fler till kommunen istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar