söndag, oktober 12

Regeringen är mörkröd

God kväll.

För vår nya Statsminister Stefan Löfven är företagaren en skurk. För mig och Centerpartiet är det en hjälte. Det är en av de stora skillnaderna mellan Regeringen och vår politik och synsätt.

Förutsättningarna för ett samarbete mellan Regeringen och Centerpartiet är långt från de bästa, inte minst eftersom Stefan Löfven redan svikit uppgörelsen med Alliansen om friskolorna. Till exempel ska kommunala veton införas för friskolor och vinstmöjligheterna för detsamma begränsas kraftigt.

Dessutom vill den nya Regeringen tredubbla arbetsgivaravgiften för unga.
Det är just denna syn på hur jobben skapas som är en tydlig skiljelinje mellan Centerpartiet och Regeringen. Att höja kostnaderna och öka regelkrånglet är inte rätt väg att gå.

En annan tydlig skiljelinje är synen på landsbygden. Annie Lööf sa att det var en krigsförklaring mot landsbygden att tillsätta en Stadsutvecklingsminister samtidigt som man avskaffar Landsbygdsdepartementet och jag håller fullständigt med.

Vi i Centerpartiet kommer fortsätta att se hela landet, vi kommer att satsa på att små företag ska gro, på bredbandet, på turismen, på enklare strandskyddsregler, på de enskilda vägarna och på de gröna näringarna.

Annie Lööf har tydliggjort att Centerpartiets roll under de kommande fyra åren blir som oppositionsparti. Det är inte något tvivel om detta. Centerpartiet kommer att lägga fram en budget tillsammans med Alliansen och Centerpartiet kommer att vara den nya regeringens främsta granskare.

Jag tycker det är så stora skillnader mellan vad vi vill och vad Regeringen vill så jag anser att våra företrädare gör helt rätt genom att belysa dessa skillnader till max och bevisa för svenska folket att det finns ett starkt oppositionsparti i Riksdagen.


Samma sak gäller för mig i Kommunfullmäktige i Åtvidaberg. Jag kommer att belysa alla skillnader mellan den sittande majoriteten S och M, som nu beslutat om att styra vidare, och vår politik som vi i Centerpartiet vill driva. Bedrivs det enligt vår mening en felaktig politik så kommer jag att vara snabb att tala om detta. Vi vill ha en politik som gynnar alla i hela Åtvidabergs kommun. Vi vill även ha en politik som gynnar miljön och jorden vi lever på.

Jag kommer även att vara lika tydlig och belysa de ärenden som jag håller med om. Det är enligt min uppfattning helt rätt sätt att arbete för att bevara det förtroendet som jag fått av medborgarna i Åtvidabergs kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar