söndag, oktober 5

Inget nytt

God morgon.

Inga besked än vad gäller politiken i Åtvidabergs kommun.
Förhandlingar pågår på flera ställen.
Tror att lite kommer klarna innan kommunfullmäktige i slutet av månaden.


När det gäller riksdagsvalet och vår nya regering så såg jag regeringsförklaringen i veckan.
Det var flera saker där i som jag reagerade på.
Jag ser beskedet om nedläggningen av Landsbygdsdepartementet som ett frontalangrepp mot landsbygden.
Det är tydligt att vi nu får svart på vitt vilket ointresse som den nya regeringen har för landsbygden.
Det fanns flera punkter som visar på en kraftig begränsning av valfrihet och möjlighet för hela landet att leva.
Landsbygdsdepartementet har de senaste åtta åren genomfört stora och välriktade reformer och satsningar som exempelvis Matlandet Sverige. Möjligheten att kunna bo, jobba och leva i hela landet har varit i fokus och det är med stor oro jag nu ser en försämring på väg när det gäller landsbygdens utveckling.
Det är en kraftfull vänstersväng som Stefan Löfvén gör och då ska vi komma ihåg att han inte ens har börjat förhandla med Vänsterpartiet än.
Undrar vad vi har att vänta när de gett sig in i leken.

Efter detta så har den nya regeringen inte övertygat.
Utspelet om att erkänna Palestina som en stat kan man tycka vad man vill om.
Det jag inte tycker var speciellt proffsigt var vår nya utrikesminister Margot Wallströms uttalande i går om detta.
"Det är inte USA som bestämmer vår politik".
Det är klart de inte gör.
Men om det är med den attityden som nya regeringen möter omvärlden så lycka till när ni vill kalla in annat lands ambassadör för uppsträckning.
Wallström har just gett dem fripass att säga: Sverige bestämmer inte vår politik.
I mitt tycke så har alltid sossarna varit plumpa i sitt sätt att uttrycka sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar