onsdag, augusti 17

Vecka 33. Höstupptakt, Plan-Ek-utskott samt KS.

God dag!

I måndagskväll hade vi i Åtvidabergs Centerkrets vår höstupptakt för kretsens medlemmar. Höstupptakten var i Gullvivan i Grebo. En lokal jag blev imponerad av och som verkar väldigt bra. Jag hoppas att Grebo-borna tar vara på lokalen och utnyttjar den till många olika aktiviteter.
Höstupptakten gästades av Muharrem Demirok, Åtvidabergs FF nya ordförande. Han berättade om ordförandeskapet i ÅFF och hans syn på föreningen.
ÅFF är en stor förening där min känsla dessvärre har varit att ungdomsverksamheten inte fått tillräcklig uppmärksamhet under de sista åren. Murre var tydlig med att fokus på ungdomarna är viktigt och att det är ett strategiskt val att fokusen på ungdomarna nu skall vara stor. För övrigt så anser Murre och nuvarande styrelsen att det är viktigt att ÅFF ger tillbaka till civilsamhället då de är en stor del av det. Detta kommer märkas genom lite olika projekt som skall gynna civilsamhället och därmed Kommunen. Mycket bra anser jag.

Efter Muharrems inledning åt vi lite gott och därefter hölls ett styrelsemöte där de deltagande medlemmarna var med i diskussionerna.

Förutom genomgången av ärenden till veckans Kommunstyrelsemöte så diskuterades flera aktuella frågor. Kosten, landsbygdstrafiken, Kyrkovalet 2017 mm.

När det gäller kosten anser vi att en kostpolicy måste arbetas fram snarast möjligt. Detta för att få tid till att göra alla upphandlingar rätt samt för att hinna styra upp verksamheten. Vi är glada för Länsstyrelsens och Regionens framarbetade livsmedelsstrategi. Syftet med den regionala livsmedelsstrategin är att öka både produktion och försäljning av livsmedel producerade i Östergötland. Detta hoppas jag självklart på skall bli verklighet. Livsmedelsstrategin har fyra fokusområden med tre mål per område. Bland annat så inom fokusområde "Offentlig upphandling", att i Östergötland serveras Sveriges bästa offentliga måltider på svenska och lokala råvaror, finns ett mål om att till år 2025 upphandlas >80% livsmedel som är producerade i Sverige med delmål att 2020 upphandlas >60% livsmedel producerade i Sverige. Målet att till år 2025 upphandlas >50% lokalproducerade livsmedel med delmål att till år 2020 upphandlas >30% lokalproducerade livsmedel. Detta är mål som jag är stolt över att Centerpartiet som medstyrande av Regionen har fattat. En förutsättning för att dessa mål skall uppnås antar jag är att alla Kommuner skall ha samma mål eller minst samma mål. Kommunens mål får självklart vara högre satta. Allt för att vi skall få ett mer närodlat och hållbart samhälle.

Dessvärre är jag inte lika nöjd med den uppkomna situationen vad gäller landsbygdstrafiken. Jag vet att många är besvikna. Jag hoppas att alla uppkomna svårigheter för landsbygdsbor vad gäller att ta sig till arbete, skola eller in till stad/samhälle reds ut och underlättas. Det skall inte vara ett straff att bo på landsbygden.

På Planering- och Ekonomiutskottet igår fick vi en dragning av den utförda utredningen om Bildningscentrum Facetten. Vi fick en mycket bra dragning av de som gjort utredningen. En del är bra en del kan göras bättre. Beslut om åtgärder skall tas på nästa Plan-Ek-utskott. Jag återkommer med mina åsikter gällande detta.

Nu snart Kommunstyrelsemöte med få ärenden samt troligtvis där åsikter och värderingar inte skiljer så mycket mellan partierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar