onsdag, augusti 24

Vecka 34, Förnominering till Kyrkovalet 2017

God dag!

Denna vecka är det inga politiska möten för mig utan tiden går åt till att sätta mig in mer i aktuella och kommande ärenden.

Aktuella ärenden är utredningen om vår gymnasieskola Bildningscentrum Facetten och kommande är Kostupphandlingen/Kostpolicy samt Budget 2017.

Utredningen om gymnasieskolan är väl utförd och mer positiv än vad jag förväntat mig. Ändå sitter jag med i Barn- och Utbildningsutskottet. Det visar på att informationen vi får i utskottet inte alltid är den bästa. Men det tror jag inte beror på de som ger informationen eller på själva informationen, utan det är på grund av hur kopplingen mellan gymnasieskolan och resten av den kommunala förvaltningen fungerar. Vad jag förstår anser utredarna att styrningen av gymnasieskolan från huvudmannen (barn- och utbildningsförvaltningen) borde vara tydligare och organiserad på ett annat sätt, jag är beredd att hålla med där, det borde vara tydligare vad BUF vill med gymnasieskolan och vilka mål den skall uppfylla.
Mer om detta kommer närmre beslutstagandet.

Vad gäller kosten så skrev jag lite i förra inlägget. Jag gillar som sagt Regionens/Länsstyrelsens nya livsmedelsstrategi.

Jag håller på att utforma lite punkter inför Budget 2017. De utgår så klart från vårt Centerpartiets handlingsprogram för denna mandatperiod.



Nu lite om kommande år.
I veckan fick Centerpartiets medlemmar i kommunen hem ett brev om förnominering till Kyrkovalet. Nedan följer en del av innehållet i brevet.

"Det ska hållas Kyrkoval 2017 och Centerpartiet i Åtvidaberg har beslutat att i valet till Åtvidabergs församling ställa upp med egen lista!

Varför ska vi ställa upp i kyrkovalet? Det bedrivs väl ingen politik där?

Inte på det sätt vi tänker oss att bedriva politik, men det finns åsikter och intressen i församlingen som är grundade på ideologiska grunder! Det finns åsikter och intressen som vill att våra kyrkor i ytterområdena gärna borde stängas och att mer resurser bör tillföras kyrkorna i tätorten Åtvidaberg! De åsikterna är faktiskt grundade i politiska ideologier.

Centerpartiet har en annan syn och det är att alla kyrkor i församlingen ska ha en rimlig fördelning av de pengar som finns att tillgå. Vi kommer att driva frågor som vi anser vara av yttersta vikt för att kunna ha en kyrklig service i hela kommunen!

Varför det är viktigt att Centerpartiet får en stark ställning i Åtvidabergs församling!

- Vi vill öka arbetet med att förbättra miljöerna i både byggnader som i verksamhet.

- Vi vill behålla de församlingshem som finns kvar och stötta ekonomiskt där de tyvärr sålts.

- Vi vill satsa mycket mer på verksamhet i kyrkan. Bland annat vill vi anställa en diakon och skapa fler mötesplatser, till exempel ett språkcafé eller frukostmöten för daglediga.

Nu är det hög tid att börja förarbetet inför kyrkovalet och förnomineringen pågår fram till och med den 31 augusti i år!"

Förnominering är att alla medlemmar kan föreslå personer som de vill skall stå på listan för Centerpartiet i Åtvidaberg i Kyrkovalet 2017. Dessa föreslagna personer kollar sedan vi med om de vill stå på listan.

Har just Du någon som Du vill se som Din företrädare i Kyrkofullmäktige i Åtvids Församling eller vill Du själv delta där.
Skicka in dina förslag med namn, telefonnummer samt eventuell mailadress till vår ansvariga för kyrkovalet, se nedan.
Kravet för att stå på listan är att du skall vara medlem i Centerpartiet. Så är du inte medlem idag men vill vara med i Kyrkovalet så hör av dig till mig på joakim.magnusson@atvidaberg.se för att få reda på hur du kan bli medlem eller om du vill veta mer om vår politik.


Sista datum för förnominering är den 31 augusti.

Maila dina förslag till:

halvgarden@gmail.com

eller skicka den till

Anna Thuresson
Målbäck Halvgården
597 92 ÅTVIDABERG


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar