torsdag, september 1

Vecka 35, Kost och hållbara inköp mm

God dag.

Den här veckan har det varit styrelsemöte i Kopparsvanen och KS-beredning. Inget speciellt att berätta från dessa möten.

För övrigt så har jag skrivit en debattartikel om kosten som jag hoppas publiceras i Corren. Håll utkik.

Jag kollar även upp våra riktlinjer för upphandlingar och inköp. Är riktlinjerna rätt utformade? Leder de till att vi gör rätt upphandlingar och inköp? Förhoppningsvis är de ett stort stöd och leder till detta. Men brister kan finnas. Gör vi till exempel hållbara upphandlingar eller inköp? Med hållbara menar jag både hållbara ur ett miljöperspektiv och med tanke på sociala och etiska villkor. Det är detta som behöver kollas mer på tror jag. Använder vi vårt miljöprogram när vi gör våra inköp. Enligt riktlinjerna så skall vi göra det i tillämpliga delar. Detta tycker jag behöver kollas upp. Nu upprättar Kommunen ett nytt hållbarhetsprogram. Hoppas kopplingen mellan riktlinjer för upphandlingar och inköpen med hållbarhetsprogrammet blir kvar eller till och med blir starkare än vad det är idag. Vi skall få en information och genomgång av arbetet med hållbarhetsplanen på nästa veckas Kommunstyrelsemöte. Mycket bra att alla partier får den informationen tycker jag.

Vill du bli medlem i Centerpartiet i Åtvidaberg för att kunna påverka din och dina barns framtid?
Hör av dig till mig på mail för att få mer information om vilken politik vi för och för att diskutera hur du skall kunna påverka för att göra din röst hörd!

joakim.magnusson@atvidaberg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar