fredag, september 23

Vecka 38, Barn- och Utbildningsutskott

God dag!

Denna vecka har det varit Barn- och Utbildningsutskott. På mötet beslutades om nya utformningen för utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen". Som ni vet bifölls min och Centerpartiets motion om att utreda utformningen av denna utmärkelse.

Min syn på utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen" samstämmer inte med vad majoriteten vill. Tur att vi har lite olika uppfattningar ibland så det blir lite livfullt på våra möten.

I motionen så tryckte jag på att om utmärkelsen skall handla om ett specifikt år så skall nomineringarna vara för just det året och för just en händelse som har skett under det aktuella året. Då jag skrev motionen pratade jag med flera lärare och rektorer. Jag kom fram till att arbetslaget har väldigt stor betydelse i dagens skola. Hur skall vi hänsyn till det i utnämningen av utmärkelsen? Vi har nu också tjänsten förstelärare, skall vi ta hänsyn till det vid nomineringsprocessen?
Det fanns många frågetecken med förra utformningen av utmärkelsen.

Enligt mig så finns det lite olika sätt att utforma utmärkelsen.
Skall utmärkelsen göras om helt och enbart handla om en händelse som skett under det aktuella året och att då alla de inblandade inom skolan skall få utmärkelsen. Detta är ett alternativ som jag och vi i Centerpartiet förordar. Detta nämnde vi också i vår motion.

Förvaltningen har kommit fram med ett förslag till utformning av utmärkelsen. Detta blev också utskottets beslut. Jag reserverade mig emot det till förmån för mina egna yrkanden.
Utskottets beslut om utformningen för utmärkelsen sammanfattar jag så här i korta drag:
” Alla, elever, föräldrar, personal etc ges möjlighet att nominera kandidater under en nomineringsperiod.
En jury bestående av Barn och utbildningsutskottets presidium samt skolchef tar fram tre kandidater bland de nominerade.
Barn och utbildningsutskottet utser Årets Pedagog bland de tre kandidaterna på sitt möte i november.
Den utsedda pedagogens förskola/skola får 15 000kr som ska användas till relevant kompetensutveckling för den utsedda pedagogen, tex en studieresa etc.""

Det var en kort sammanfattning.

I beslutstexten står också om kriterierna för nomineringen. Så som vi pratade på utskottet kan det bli så att det är kriterierna för juryn att välja efter och inte nomineringskriterier. Men det stod bland annat att kriteriet för att få utmärkelsen skall vara att "En pedagog som har utmärkt sig i sitt pedagogiska uppdrag och bidragit till ökad måluppfyllelse."

Då kommer jag till mina tankar och yrkanden!

Jag vill trycka mer på arbetslaget. Jag anser att det är lika viktigt att premiera ett arbetslag, eller en klass eller flera pedagoger som en enskild pedagog. Det är mitt viktigaste ställningstagande, att skall utmärkelsen vara kvar skall den breddas till att flera skall kunna dela den! Så det var ett yrkande.

Jag vill heller inte att det skall bli en beroende situation mellan pedagoger och föräldrar/elever. Den situationen kanske inte uppstår men ändock så anser jag att det skall vara rektorer eller pedagogerna själva som skall nominera. Inte elever och föräldrar. Det är jättebra med elevinflytande men svårigheten att veta om pedagogen har gjort något extra för att "bidragit till ökad måluppfyllelse" gör att jag är skeptisk? Det är heller ingen popularitetstävling! Det skall vara faktabaserade nomineringar. Så jag yrkade på att det är lärare och rektorer som skall nominera.

Att prissumman skall användas till kompetensutveckling. Det skall alla pedagoger ha rätt till! Det har vi i Centerpartiet tryckt på i flera år. Vi har velat utöka budgeten för Barn- och Utbildningsförvaltningen med tanke på att få mer kompetensutveckling. Det skall man inte tävla om! Så mitt yrkande blev att prissumman skall få användas fritt. Det skulle också höja statusen på utmärkelsen.

Under mötets gång förstår jag samma sak som jag redan trodde. Att ingen av mina ändringar skulle få något genomslag. Så är det när allt är bestämt sedan innan och våra utskottsmöten mm bara är en transportssträcka för majoriteten.

Så mitt första yrkande blev: Att vi skall sluta dela ut utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen".

Skall vi ha utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen" så skall det vara något som får stor uppmärksamhet och som har stor status. Min uppfattning är att så är det inte idag. Det skulle kunna bli så men då tycker jag att det finns så många andra sätt att premiera våra duktiga pedagoger. Den enda anledningen att ha kvar utmärkelsen som jag ser det är att skolan får bra och positiv publicitet. Men den anledningen är inte tillräcklig för det tycker jag att vi skall ordna genom att ha en bra skola både för eleverna och alla pedagoger.

Mitt andra yrkande blev mina ändringsyrkanden.

Som vanligt avslogs alla mina yrkanden av andra närvarande på mötet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar