torsdag, februari 2

Vecka 5, Kommunstyrelsemöte samt Kommundagar

God dag!

Denna vecka består av gårdagens Kommunstyrelsemöte samt Centerpartiets Kommundagar i Göteborg.

På gårdagens Kommunstyrelsemöte fick vi väldigt utförlig och viktig information från förvaltningen gällande vår nuvarande bostadssituation, kommande behov och alternativ på framtida lösningar.
Nu blir det mer informationsintagande för min del och sedan , som vanligt, noggranna funderingar om vilket beslut som är bäst att fatta. Krävs säkert flera åtgärder. Kommer skriva mer om det här i kommande inlägg om någon vecka.



I dag far jag mot Göteborg och ett veckoslut fyllt med nätverkande och trevliga arrangemang. Centerpartiets Kommundagar!
Det är alltid lika trevligt, lärorikt, nyttigt att byta erfarenheter med varandra och hitta på lösningar på de olika situationer som kan uppstå i våra kommuner. Mycket diskussioner antar jag kommer att handla om bostadsförsörjning, landsbygden, miljö, mat och fler jobb. Många viktiga ämnen som är högst aktuella även för oss i Åtvidaberg.
Vi måste komma på hur vi skall trygga vår bostadsförsörjning!
Vi måste ha full koll på vad vi får nu när vi har tagit tillbaka kosten i egen regi! Mer närodlat, svenskt och näringsrik kost som faller barn och äldre i smaken. Självklart skall allt vi gör genomsyras av ett brett miljötänk och till lika utvecklande för hela vår kommun inkl, lika självklart, vår landsbygd.

I dag torsdag så kommer jag bland annat delta när "Landsbygdsnätverket" träffas. Brukar vara mycket bra träffar där vi lägger upp arbetet för att Sverige skall ha "Världens modernaste landsbygd". Lite svårt hade jag att välja vilket nätverk jag skall delta i då det finns så många viktiga bra nätverksträffar, till exempel miljö, utbildning, kultur mm. Men jag tror kvällen blir bra och givande.

I morgon fredag kommer jag delta i två seminarier som berör viktiga aktuella ämnen för vår kommun.

"Vilket ledarskap behövs för att upphandla närproducerat?"
Med rätt upphandlingar så kan vi bidra till både en bättre miljö och ökade möjligheter för små företag. Det finns många bra exempel på hur vi som kommun kan förenkla för de lokala företagen att konkurrera på mer likvärdiga förutsättningar. Jag hoppas jag får med mig mycket (matnyttigt) från detta seminarium som kan appliceras för vår kommun.

"Bygg med närodlad tillväxt".
Att öka bostadsbyggandet är en stor utmaning för många kommuner. Mycket fokus läggs nu på bostadsförsörjningen i vår kommun och med all rätt. Jag kan anse att mer måste göras och flera konkreta åtgärder, NU. En hållbar utveckling och tillväxt med fler jobb, växande företag och resultat för miljön förutsätter att det finns en närodlad politik för fler bostäder i hela landet.

På lördag kommer jag också delta i två seminarier.

"Validering som väg till arbete och utbildning".
Att kartlägga kompetens och validera utbildningar och erfarenheter är viktigt för att ta tillvara på människors kunskaper och en viktig del i integrationen. Validering av utbildning är ett viktigt arbete för att sänka trösklarna till arbetsmarknaden och få fler människor att studera vidare. Det råder och kommer bil ännu svårare med kompetensförsörjning i många yrken inom en snar framtid. Mycket viktigt att kompetensförsörjningen ses över och att fler kommer i arbete.

"Alla jobb behövs".
Vad kan vi göra för att få fler i arbete? Jo, genom sänkta kostnader för företagen, en utbyggd tjänstesektor och fler enkla jobb utan krav på längre utbildning. Vi måste vässa matchningen på arbetsmarknaden.


Jag ser framemot trevliga och givande dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar