tisdag, december 5

Vecka 49, mina möten i veckorna två

God dag!

I förra veckan hade vi Kommunfullmäktige, men det skrev jag om i förra inlägget.

Förutom det så hade jag beredning inför denna veckas kommunstyrelsemöte, styrelsemöte i RKHF Kopparsvanen, möte med landshövdingen och länsrådet, på träff med flera oppositionsråd i Centerpartiet samt helgen innan var jag på kurs i ledarskap och politik med Centerpartiet.

På styrelsemötet med RKHF Kopparsvanen så diskuterade vi utbyggnadsetapp 3 och tidsramarna för den. Beslut om hur vi gör skall först tas i Kommunfullmäktige under våren 2018. Tydligt är att behovet av fler platser är stort. Sen så behövs det diskuteras i vilken form och hur planen är för framtiden gällande Kopparsvanen.

I torsdags hade de båda kommunalråden, jag samt kommunchefen möte med landshövdingen och länsrådet. Frågor ställdes från båda håll. Kommunen eftersökte bättre dialog och flexibilitet när det gäller länsstyrelsens hanterande i mark- och miljöfrågor. Landshövdingen undrade bland annat hur det går med kosten i vår kommun och hur kommunen arbetar med jämställdhet. Bra samtal var det och jag är mycket glad för att initiativ tas från landshövdingen för att ha samtal med kommunerna.

I fredags var jag på SKL i Stockholm och träffade flera andra Centerpartistiska oppositionsråd. Väldigt trevligt och byta erfarenheter om hur det är i opposition i våra olika kommuner. Förutom partiinterna samtal så hade SKL en föreläsning om "Digitaliseringens möjligheter för kommun och skola". Där Anna Carlsson, programansvarig på avdelningen för digitalisering, förklarade för oss andra närvarande att arbetsmarknadens fokus vid nyrekryteringar nu ligger mer på samarbetsförmåga och förmågan att kunna anpassa sig istället för det traditionella strategiska tänkandet. Det står också klart att det som inte kan digitaliseras kommer att öka i värde. Förhoppningen är att digitaliseringen kan hjälpa till att minska lärarbristen, men det är viktigt att alla elever och personal får lika tillgång till digitaliseringens möjligheter.

För två helger sedan var jag på ledarskap och politik kurs med flera andra ledande Centerpartister. Vi var 14 st som deltog, ett par Riksdagsledamöter, någon företrädde oppositionen men de flesta var Kommunstyrelseordförande. Mycket givande och inspirerande dagar, bland det bästa jag deltagit på. Jag är imponerad att vi är så öppna med att dela erfarenheter, allt med sikte på så bra politik för landets (kommunernas) medborgare som möjligt. Programmet innehåll flera givande diskussioner som alla på något sätt bottnade i det "Politiska ledarskapet".


I dag har jag Planering- och Ekonomiutskott där vi skall anta ett förslag till beslut om att skicka ut de upprättade "Riktlinjerna för bostadsförsörjning" på en remissrunda. Detta skall även sedan beslutas om på Kommunstyrelsemötet i morgon onsdag. Det är bra och inte en dag för tidigt som detta dokument har tagits fram. Jag har dock redan synpunkter på riktlinjerna och dess mål för vår bostadsförsörjning. Hoppas att jag kan få gehör för något i alla fall så småningom när de skall behandlas politiskt.

Denna vecka så har vi haft kretsstyrelsemöte i Centerpartiet i Åtvidaberg där även många av de som skall stå på KF-listan till valet 2018 var med. Vi arbetade med vårt nya handlingsprogram för kommande mandatperiod. Ett hårt arbete återstår för att vi sedan skall anta programmet på vårt årsmöte i februari. Allt som står skall så klart rikta in sig på att underlätta för våra medborgare att bo, leva och verka i hela kommunen.
Detta med sikte på "ett nytt ledarskap för Åtvidabergs kommun"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar