onsdag, april 29

Vecka 17 och vecka 18

God dag!

Så är snart ytterligare 2 veckor i denna (för tillfället) nya verklighet till ända.

Corona/Covid-19 och dess hälso- samt ekonomiska effekter fortsätter att påverka samhället och den värld vi lever i.

Jag vill uppmana till det som jag skrivit om tidigare om vikten av att minska smittspridningen, under omständigheterna hålla samhället i gång så mycket som möjligt samt till att lyssna och agera efter vad våra myndigheter råder oss till.

Mina veckor består nu i lite mindre möten än tidigare samt speciellt mindre fysiska möten.

Vecka 17:
Måndag, PLG med agerande och beslut efter det rådande läget.
Tisdag, politik vid köksbordet.
Onsdag, möte med Revisonen om Kommunstyrelsen, Ekonomin mm.
Torsdag, arbete på (ordinarie) arbetet.
Fredag, möte med kommunala sektionen för Centerpartiet i Östergötland. Mest fokus på hur Covid-19 påverkar oss i kommuner och regionen samt vilka åtgärder vi vidtar.

Vecka 18:
Måndag, ärendeberedning till KS. KSO och mitt möte med Kommundirektören där vi la mest fokus på Covid-19 åtgärder, läget mm. Möte med Lärarförbundet i Åtvidaberg. Anledningen till mitt möte med representanter för Lärarförbundet, där även vice ordförande för Barn- och Utbildningsutskottet deltog, var Skolverkets undersökning om lärarbehörigheten i landet. Vi ligger väldigt bra till där som 1:a i länet och 6:a i landet bland kommuner som huvudmän. Jag anser att storleken på vår kommun, att vi redan har många lärare med behörighet samt bra arbetsmiljö är några av de faktorer som ligger bakom våra positiva siffror. Så anser även Lärarförbundet men dock inte om arbetsmiljön. De anser att kollegor samt kommunens närhet mm är stora orsaker till vår höga andel lärare med behörighet. Men när det gäller arbetsmiljön så finns det mycket som kan förbättras. Jag tackar väldigt mycket för dialogen vi hade och ser framemot att jobba än mer för en bättre arbetsmiljö i våra skolor. Det kan ske i form av mer resurser, kort sagt mer vuxna i skolan. Ekonomin och läget vi är i innebär utmaningar men fler vuxna i skolan har och kommer vara i mitt fokus.

Tisdag, politik vid köksbordet.
Onsdag, KF samt Årsstämma med Åtvidabergs Sparbank.
Torsdag, politik vid köksbordet.

Som sagt så hade vi idag KF-sammanträde.
Ett av de ärenden vi hade var gällande projektekonomin för Grebo Norrby.

Här nedan ser ni vad jag sa.

"Ordförande, ledamöter, åhörare

Genomförandeekonomin för Grebo Norrby, det är flera dokument med i underlaget, det har diskuterats vid flertalet tillfällen, så egentligen behövs inte så mycket mer sägas än.....Jag yrkar bifall till förslaget.

Men….lite till måste jag självklart säga.

Det är ett verksamhetsviktigt beslut. Det är ett projekt som vi prioriterar och vi vill fortsätta arbetet med att satsa på Grebo som ort och kommunen som helhet. Det visar på att vi är kommunen med framåtanda och det visar på långsiktighet, mod och helhetssyn.

Det visar på att vi arbetar för att nå målen i bostadsförsörjningsprogrammet, men inte minst visar det på att vi arbetar i linje med vår Vision 2030.

Allt är enligt flera av våra fyra framgångsfaktorer, men kanske främst med de två framgångsfaktorerna ”Lev och Upplev” samt ”Trygg och Robust”. Det genom en hållbar utveckling av kommunen, nära till naturen, samt hållbar samhällsplanering med ett varierat boendeutbud.

Det är också ett beslut i linje med social-, miljömässig- men kanske framför allt ekonomisk hållbarhet!

Som sagt jag kan inte förklara ekonomin bättre än vad som står i de bifogade dokumenten.

Dock när det gäller våra övergripande mål, och då tänker jag främst nu på våra tre interna ekonomiska mål. Soliditeten skall öka. Resultatmålet. Investeringsmålet.
Dessa är väldigt bra och genomtänkta för att kunna utvärdera samt styra vår kommunala verksamhet på ett hållbart sätt. De skall fortsätta gälla.

Men Grebo/Norrby är ett extraordinärt projekt där i och för sig det skall vara självfinansierat men där intäkter och kostnader ser olika ut över tid. Soliditet, resultat och investeringarna kommer påverkas och variera i större omfattning än vanligt. Därför behöver projektet ha en särredovisning och därmed inte följas upp mot våra övergripande mål.

Vi ser till helheten och hela kommunens verksamhet. Men att dela upp redovisningen kommer göra så vi både har en bättre uppföljning av all vår ordinarie verksamhet och att den utvärderas mot våra mål, samt även att projektet kommer kunna få mer fokus då det redovisas separat.

Det är ju där vi har olika åsikter.

Genom att lägga projektet vid sidan om den ordinarie verksamheten kommer skattebetalarna ha möjlighet till en jämn kommunal service under hela projektets tid. Fram till 2035.
Om projektet läggs inom ramen för de ekonomiska målen kommer den ordinarie verksamheten i ett investeringsperspektiv ges mindre utrymme och ett svår planerat och varierande resultat för den ordinarie driften. Med mindre utrymme för investeringar under en period finns en risk för att utveckling och reinvesteringar blir lidande, vilket i sin tur inte är ekonomiskt hållbart.

Svår planerad drift är heller inte ekonomisk hållbarhet."

Jag sa också...ungefär så här

"Ordförande, ledamöter, åhörare

Genom att lägga projektet utanför de ekonomiska målen så kan varje mandatperiod utvärderas utifrån vad de presterat i den ordinarie verksamheten opåverkat av projektet. Det är mycket viktigt! Eftersom vi värderar våra mål högt och deras förmåga att styra verksamheten.

Om projektet inkluderas i målen så kommer vi för denna mandatperiod och även i framtiden till 2035 behöva minska investeringsvolymen.

Med projektet utanför målen så har vi efter hur situationen ser ut idag med tänkta investeringar på 118 Mkr och med de nya besluten samt överskridningar, inkl matsal i Björsäter med bedömda 5 Mkr samt med ett gruppboende till inom mandatperioden på 20 Mkr, då har vi ytterligare 3,5 Mkr som kan investeras.

Skulle vi ha projektet innanför målen med de resultatförändringar det innebär så skulle vi behöva stryka 27 Mkr, bara för denna mandatperiod. Vill ni göra detta så nämn gärna vilka av investeringarna som skall prioriteras bort.

Det värsta är den ekonomiska uppföljningen, det ekonomiska ansvaret och den ekonomiska långsiktigheten.

Om projektet inkluderas i målen så kommer vi ha mindre utrymme för investeringar fram till 2035, men vi kommer också få ett väldigt varierande tillskott till driften för de olika åren. Det kommer gör det väldigt svårplanerat för den ordinarie verksamheten. För ser man till mandatperioden 2023-2026 så tillkommer det 19,5 Mkr att göra drift för, 2027-2030 blir det 32,2 Mkr och 2031-2034 bara 2,8 Mkr, till sist för enbart 2035 så mycket som 11 Mkr. Väldigt svårplanerat med andra ord och detta innebär ingen ekonomisk hållbarhet.

Om projektet inkluderas i målen men förstärker resultatet så kommer vi behöva stryka 14,4 Mkr i investeringar för denna mandatperiod. Det kanske inte är någon katastrof men vi kommer också få mycket mer positiva resultat kommande mandatperioder att ställas inför faktum om, ett ökat investeringsutrymme på 123,4 Mkr till 2035. Det kommer innebära om det används högre avskrivningskostnader (6 Mkr), en högre skuldsättning och ökade räntekostnader.
Detta är inte ekonomisk hållbarhet.


För att vi skall ha en ekonomisk hållbarhet, för att vi skall kunna mäta så vi har en god ekonomisk hushållning, då måste projektet vara utanför våra övergripande ekonomiska mål.

Och som sagt för att vi skall kunna utvärdera och styra vår nuvarande verksamhet mot de ekonomiska målen vi har, som är bra, då måste projektet vara utanför dessa."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar