måndag, december 7

V.50, Kort rapport Åtvidaberg Satsar

God morgon!

I fredags var det som sagt dags för Åtvidaberg Satsar.

Efter lite introduktion av dagens tema "Välkommen till Åtvidaberg" så följde ett grupparbete där vi skulle svara på lite frågor. Detta grupparbete blev lite speciellt enl mig då jag var i en grupp med ytterligare två förtroendevalda samt en deltagare till. Jag som politiker brukar vara mera tyst och lyssna in vad de andra deltagarna i dessa grupper, företagare och kommuninvånare, brukar lyfta och diskutera. Sen så klart ger jag mina synpunkter också. Men denna gång blev det att vara mer delaktig och lyfta fram vad som jag anser är viktigt på de olika frågorna.

Nu till lite svar som kom från gruppen jag var med i samt lite vad jag tycker borde göras för att kommunen skall vara mer (Välkomnande):

Kommunen är väldigt bra på mycket och vi har väldigt fin natur. Detta anser många som kommer till vår kommun. Det säger både nya invånare samt de som stannar här när de har vägarna förbi.

Jag anser att det måste läggas mer fokus på att våra egna invånare ser det på samma sätt. Det är vi som kommuninvånare som är och skall vara de bästa ambassadörerna för vår kommun. Det kan vi bara vara om vi upplever vår kommun som bra. Det uppnår vi genom ännu mer information från kommunen om vad som händer och sker. En bra medborgardialog behövs så klart också. Prioritera rätt saker. Underlätta för att kunna bo och verka i hela kommunen.

Hur göra för att få fler att vilja komma till Åtvidaberg? Flytta hit med familj, ensam eller med sitt företag?
Vi måste skapa rätt förutsättningar! Rätt förutsättningar inom allt så som skolan, kulturen, företagen och föreningslivet mm.
Vi måste utveckla vår bostadsmarknad för att få fler kommuninvånare. Det är så att fler flyttar hit än vad som flyttar härifrån. Varför inte befolkningsantalet växer är för att fler dör än vad som föds. Vi måste skapa fler bostäder.
Andra saker att göra kan vara, träffar för inflyttade, fadderfamiljer, rundvandring för nyinflyttade, en bättre kontakt med Näringslivscentrum för nya företag, belysa de nya företagen vid till exempel ÅÄÖ samt skapa fler forum för medborgarna att träffas i och som byggs upp så att alla medborgare kan delta.

Detta var lite av mina tankar.

Denna vecka är det lite lugnare för mig när det gäller möten.
Det är Planering- och Ekonomiutskott imorgon samt så har jag Kommunala sektion med Centerpartiet på torsdagkväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar