onsdag, december 16

Vecka 51 del 2, Kommunfullmäktige

God dag!

Nu har vi precis avslutat Kommunfullmäktiges sammanträde för december.

Väl värda pristagare har fått sina pris. Åtvidabergsplaketten 2015, Kulturstipendium 2015, Åtvidabergspedagogen 2015, Årets förening samt Årets Entreprenöriella samarbetsföretag.

För övrigt inga ärenden som tog någon längre tid.

Jag var uppe i talarstolen och ställde en fråga.

"Ordförande, ledamöter, åhörare.

Nu är det snart jul. För mig innebär julen värme, gemenskap och att samlas kring julbordet för att njuta av den goda julmaten.

Gällande maten.

Jag har en fråga om vår kostupphandling.

För två månader sen hade vi en workshop, där vi tillsammans med den utsedda konsulten, diskuterade den kommande kostupphandlingen. Hon skulle efter vårt möte ut och titta på våra kök för att se vilken standard de håller. Sen så har det varit minst sagt tyst.

Vi skall ha ett nytt avtal klart till sommaren 2017. Nuvarande avtalet förlängdes för att vi skulle ha tid på oss att ta fram vilka kriterier vi skall ha i upphandlingen.

Jag tycker att mycket fokus skall läggas på kostupphandlingen.

Så nu undrar jag,
Vad händer?
När får vi veta mer?
När blir mer delaktiga?"

Svaret blev "att det arbetas med upphandlingen och mer information kommer tidigt nästa år."

Det hoppas jag verkligen.
Jag ser fram emot att få mer information och speciellt att få vara mer delaktig tidigt under nästa år.


En motion som besvarades handlade om "Flytten av Biblioteket."

Detta var vad jag var i talarstolen och sa:

"Ordförande, ledamöter, åhörare.

Jag skall förklara varför Centerpartiet inte vill bifalla Runes att-sats nummer två i motionen.

Att-satsen handlar om: att behålla folkbiblioteket vid torget och lämna tanken på ett onaturligt kulturområde.

Redan andra delen av att-satsen gör att vi i Centerpartiet inte kan bifalla den. Lämna tanken på ett onaturligt kulturområde. Onaturligt får stå för Rune. Lämna tanken på ett kulturområde, nja, avvakta och prioritera andra verksamheter före, det är självklart för oss.

Första delen att behålla biblioteket vid torget. Det vore såklart bra, men det är inte det biblioteksfrågan handlar om för oss. Vi i Centerpartiet ansåg som sagts tidigare att kommunen skulle avbryta köpet av fastigheten bakom Mässen, ÅBG, samt ge berörd förvaltning i uppdrag att finna annan lokal som redan ägdes av kommunen, för placering av biblioteket.
Om det skulle vara vid torget, eller inte, det skulle utredningen visat."


Imorgon skall jag på möte med Leader Folkungaland.

Det blir mitt sista politiska möte för i år, 2015, om inget oförutsett händer innan årsskiftet.

Händer inget speciellt gällande politiken och inget speciellt med mitt arbete som kalkylingenjör så kommer jag vara ledig i tre veckor.
Att vara ledig innebär att jag inte är på plats på jobbet eller i kommunhuset.
Något enstaka blogginlägg kan komma.

Jag önskar er alla en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar