torsdag, februari 11

Vecka 6, Flyktingpengar samt maten i hemtjänsten.

God dag!

Först måste jag avreagera mig lite.
Såg ni i Corren idag.
Kommunen blev tvungen att göra en ny upphandling av hemtjänstmaten förra året. Nu från 1 februari har Sodexho uppdraget att tillaga matlådor till kommunen som därefter kör ut lådorna en gång i veckan till brukare av hemtjänsten. Brukarna får välja på 21 rätter varje vecka. Det är fritt att välja antal lådor. Men istället för en daglig leverans ska hela veckans luncher levereras vid ett tillfälle. Det anser jag vara helt fel. Det är inte tillfridställande ur flera synvinklar anser jag.

Sen så har kommunen ställt vilka näringskrav matlådorna skall klara. Men inga krav på till exempel köttets ursprung har ställts.

Jag förstår att något sådant krav aldrig var aktuellt då ordförande för Vård- och Omsorgutskottet säger detta:
– För mig har det ingen större betydelse varifrån köttet kommer.
Jag vet att han anser så och självklart har alla rätt att tycka som de vill.

Men jag tycker han har helt fel.
Att maten är producerad nära oss har så många fördelar.
Några få av alla är: för miljön, våra öppna landskap, företagsamhet, arbetstillfällen samt mängden antibiotika.

Enl Corren tillagas maten på Sodexhos anläggning i Arlandastad.
Vad är detta? Jag tror de skämtar. Visst måste det finnas bättre alternativ närmare oss i Åtvidaberg!


Nu till de av staten tillsatta pengarna för att underlätta för kommunerna i den aktuella flyktingsituationen.
Åtvidabergs kommun fick under förra året cirka 11 Mkr. Av dessa används så lite som möjligt under 2015 och resten skall användas under 2016.

Runt 10 Mkr borde bli kvar till i år, 2016, för kommunen att använda till just detta ändamål.
Nu ser vi i media under senare tid att dessa pengar som gått ut till kommunerna används lite olika, till och med till saker som egentligen inte har med flyktingsituationen att göra, man kan i alla fall tolka det så.

Jag undrar vad majoriteten (S) och (M) vill använda dessa pengar till i Åtvidaberg.
Vad jag vet vill de att dessa pengar skall gå till "Kommunstyrelsen oförutsett".
Det anser jag vara fel!

Självklart skall en del av dessa pengar riktas redan nu då vi tar en ändringsbudget för 2016.
Jag tycker inte kommunen skall bygga på sig kostnader som sen kommer vara under flera år. Men visst måste det finnas flera engångsåtgärder som kan utföras för dessa pengar. Skaffa en integrationsstrategi, inrätta ett integrationssamråd, ge stöd till föreningar, yrkesanpassa SFI, förstärka Arbetsmarknadsenheten mm. Det finns mycket man kan göra som inte renderar i kostnader längre fram. Sen är det ju så att investerar man i en bättre integration nu så ger det mycket tillbaka i framtiden.

Så självklart anser jag att en del av pengarna skall riktas till speciella insatser redan nu.
Sen så har jag förståelse att allt går inte att förutse gällande framtiden och framtida behov i Barn- och Utbildningsförvaltningen eller när det gäller Vård- och Omsorg. Men pengarna skall användas i år så se då till att använda dem på något bra. För använder vi dem inte i år så går de bara in i resultatet för 2016. Vilken morot att kämpa emot för våra förvaltningar.....De vet ju att det finns cirka 10 Mkr i KS-oförutsett som väger upp om resultatet blir dåligt.

Den delen av pengarna som jag inte vill rikta just nu anser jag skall gå till en helt ny intäktspost i budget som skulle kunna heta integration. Då ser man i alla fall att dessa pengar inte tillhör KS-oförutsett utan att de skall gå till integration. Så även om (S) och (M) inte vill rikta pengarna just nu så hoppas jag på att de väljer denna väg med en ny intäktspost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar