tisdag, november 15

Vecka 46, Rapport från Entreprenörsdagen mm

God dag.

Denna vecka består av ett möte med revisionen samt Barn- och Utbildningsutskott. Utöver dessa möten skall jag vara med på en utbildnings- och diskussionsdag med LRF.

Utbildnings- och diskussionsdagen är på fredag. Det är LRF som bjudit in politiker och tjänstemän för att diskutera kring livsmedelsstrategier. Mycket givande tror jag och speciellt när vi nu skall besluta om kommunens nya "Måltidspolicy" på kommande Kommunstyrelsemöte.

Barn- och Utbildningsutskottet är på onsdag. Där skall vi bland annat ta beslut om "Årets Entreprenöriella samarbetsföretag 2016" samt "Årets Åtvidabergs pedagog 2016". Jag vill ju ändra utformningen för den senare utmärkelsen till det bättre och ge den mer status, men får tyvärr inget gehör för det. Får se hur jag ställer mig till den på utskottet.......

Idag är vi i Kommunstyrelsens presidium samt kommunchefen inbjudna till ett möte med revisorerna. Där skall frågor besvaras samt diskussion uppstå. Bra med aktiva revisorer, det behövs och är nyttigt.


I torsdags var det Åtvidabergs Entreprenörsdag 2016.
Ämnet för dagen var: Framtidens arbetsmarknad. Att skapa, attrahera och behålla kompetens.
Som jag skrev i förra inlägget mycket viktigt för framtiden.
Nu så deltog färre företagare än jag hoppats. Trots det var det en givande eftermiddag. Men jag hoppas att fler deltar i framtiden. Dialog bör hållas mellan NC, företagarna och kommunen för att fler skall delta och få nytta av dessa sammankomster.

Vi som deltog fick en dragning av Region Östergötlands framtagna "Utbildnings och arbetsmarknadsprognos". Den visar som jag tidigare skrivit på att det råder brist redan nu och att bristen blir ännu större i framtiden på kompetens i många yrken. Det visar på att vi måste få in fler nyanlända samt långtidsarbetslösa in på arbetsmarknaden för att trygga vår framtid. Vi måste bli fler som arbetar och bidrar till den svenska välfärden. Då måste vi inse att flera lätta jobb behövs och vi måste till exempel låta lärare vara lärare och anställa fler i skolan som kan utföra vissa av arbetsuppgifterna. Jag anser också att offentlig verksamhet måste ha fler praktikplatser för att lotsa in fler i arbete.

För att matcha kompetensbehovet behöver vi förstå hur morgondagens arbetskraft tänker och fungerar. Vi måste förstå och anpassa oss efter våra olika generationers värderingar. Det är mycket viktigt för att få alla att känna sig deltagande. Likaså tycker jag gällande allas våra olikheter kulturell bakgrund, kön, ålder mm. Globaliseringen finns där. Den kan anses vara både bra och dålig. Den är säkert lite av båda men jag tycker främst den är av godo. Vi är alla världsmedborgare och måste så vara för att vår jord skall kunna vara bebolig för många generationer framåt.

Vi fick även besök av nya regionchefen för Svenskt Näringsliv. Hon pratade om vikten av yrkesutbildningar. Mycket bra och inspirerande.

Sen pratade vår Utbildningschef om lokal kompetensförsörjning och därpå följde en paneldebatt. Vikten av en bred gymnasieskola slogs fast. Diskussion om "Lärlingsutbildning för vuxna" hölls och de flesta var positiva. Vi behöver komma fram med lösningar för att fylla kommande kompetensbehov. På följande paneldebatt las tyngden på vikten av bra kommunikationer, väg, tåg, fiber mm. Behovet av bostäder måste också lösas både på kort och lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar