tisdag, november 22

Vecka 47, "Elev för en dag" och rundresa med LRF

God kväll.

Idag var det återigen dags för mig att vara "Elev för en dag". Denna gång var jag på min hemmaplan och gästade 3-4:an i Björsäter. Med ett litet undantag så var jag med klass 3 då de hade separata lektioner. Det var en mycket rolig upplevelse som dessutom gav mig en bättre inblick av hur det är att vara just elev i dagens skola. Ett mycket bra arrangemang som behövs för att vi politiker skall kunna få en bättre känsla för hur vardagen ser ut i skolan. Tack Björsäter skola och klass 3-4 för en bra dag! Mycket bra gemenskap och med ett bra lärande. Jag tar med mig mycket från dagen och är extra stolt min lilla insats under bilden där jag medverkade till att göra ett collage.

I fredags i förra veckan deltog jag på LRF´s Utbildnings- och diskussionsdag. Det blev en mycket givande dag. Den började med att bussen avgick från Linköping. Direkt så började den som vanligt mycket engagerade och förtroendeingivande Peter Borring att prata om Östergötlands förutsättningar och det gröna näringslivet betydelse. Förutom nya lokala jobb och en ökad skattekraft gör ett aktivt grönt näringsliv Östergötland och Sverige till en vackrare och mer miljösmart plats på vår jord. Det bibehåller det öppna landskapet och kan ersätta fossil råvara med förnyelsebar. En tillväxt i jord- och skogsbruket leder inte bara till jobb spridda över landet, den leder också indirekt till många nya jobb i andra sektorer av samhället. Det är så att det blir jobb till många när jordbruket växer. En efterfrågeökning på 1 Mkr i jordbrukssektorn leder till hela 2,51 nya jobb i Sverige. Det kan jämföras med genomsnittet för hela den svenska ekonomin på 1,42 nya jobb per miljon. Förutom jobb och miljön så finns det många fler fördelar med det svenska jord- och skogsbruket. En stor fördel är den minimala antibiotikaanvändningen inom det svenska jordbruket. Sverige har den lägsta användningen inom EU vilket vi skall vara mycket stolta över.

Under resan gjorde vi två studiebesök på ett par mycket klimatsmarta lantbruksföretag. Jag tackar "Tåkerngrönt" samt "Blackert lantbruk" för två mycket bra och givande besök. Kort skrivet om de båda besöken så kan jag säga att det borde vara en självklarhet att de svenska producenterna av grönsaker skall få märka sina produkter med en svensk flagga och var produkten kommer ifrån. Vad gäller grisproduktion så anser jag att den svenska grisproduktionen är bäst, knorren är kvar, antibiotikan är minimal, platsen de är på är stor och de går på strö.

Ett stort Tack till LRF och medverkande för en bra dag.

Nästa vecka är det både Kommunfullmäktige och Kommunstyrelse. En vecka full med möten och med viktiga beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar