onsdag, april 5

Vecka 14. Kommmunstyrelsen, dagens bästa/ dagens värsta

God dag!

Denna vecka har mina politiska möten varit: Kommunstyrelsen idag onsdag, möte med strategiska gruppen i Grebo i går kväll samt oppositionsträff i måndags.

Mötet med strategiska gruppen i går kväll i Grebo var bra. Dessa möten behövs för att vi i de olika strategiska orterna skall kunna komma med bra förslag till kommunen om vad vi på orten tycker behöver göras. Det är bra att vi från politiken nu är med på dessa möten och kan ta till oss av alla synpunkter.

I måndagskväll hade vi i Centerkretsen styrelsemöte och beslutade om fortsatta arbetet med vårt nya handlingsprogram för mandatperioden 2019-2022. Den 1 maj skall vi påbörja utformningen av nya programmet och utforma vilken politik vi vill att Centerpartiet i Åtvidaberg skall driva. Detta förslag till handlingsprogram skall vi senare besluta om på vårt årsmöte 2018. Självklart är alla medlemmar i kommunen varmt välkomna för att dela med er av synpunkter och tankar.

Idag hade vi kommunstyrelsen där vi bland annat fick en full dragning av kommunens årsredovisning för 2016. Mycket bra dragning som vanligt av alla förvaltningschefer och kommunchefen. På kommunfullmäktige i slutet av april skall årsredovisningen fastslås. Självklart kommer jag gå upp i talarstolen och säga något. Inte helt otippat kommer förvaltningen och alla kommunens medarbetare få väldigt mycket beröm för arbetet som de la ner 2016.

Eftersom jag skrev två inlägg förra veckan blir det ett kortare denna vecka.

Jag avslutar med dagens bästa och dagens värsta.

Jag börjar som man ska med dagens värsta.
RTÖG. På kommunstyrelsen idag delades det ut ett brev från RTÖG gällande situationen i RTÖG och med vår brandstation i Åtvidaberg.
Utan att jag lägger någon värdering i innehållet i brevet, så är kontentan av brevet att de ej går våra brandmän på stationen i Åtvidaberg tillmötes.
Jag befarar att detta leder till att våra deltidsbrandmän fortsätter sin uppsägelse och därmed avslutar sin tjänst.
Eftersom jag inte vet vad det betyder för vår brandstation på lång sikt så beklagar jag detta.


Då kommer jag till dagens bästa.
Har nyss fått reda på att Regionen har antagit deras framarbetade livsmedelsstrategi. Tack Göran Gunnarsson, Centerpartiet, Region Östergötland och Länsstyrelsen för en bra livsmedelsstrategi. Nu finns det inga hinder kvar utan nu ser jag framemot att kommunerna i Regionen antar denna så fort som möjligt. Jag hoppas att den politiska majoriteten nu för full fart och antar den i Åtvidabergs kommun också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar