fredag, mars 31

Vecka 13 inlägg 2, om Brandmännen och mer KF

God dag!

Som sagt hade jag och Ann Hemmingsson möte med brandmännen i Åtvidaberg efter KF. Detta med anledning av ett mail som de skickat till mig och de andra ledande politikerna i Åtvidaberg. Där skriver de om deras syn på förd dialog med tjänstemännen i RTÖG eller rättare sagt deras syn på att dialog inte förts i tillräcklig omfattning. Därför så ville jag igen sitta ner och få deras syn på saken.

Att missnöjet är stort förstår jag och det verkar bottna i flera saker. Men det enda brandmännen vill är att det skall vara en chef på plats 1-2 dagar i veckan. Den personen skall ha rätt kompetens och vara ett bollplank vid övningar samt efter utryckningar mm. Så är det inte idag, de anser att nuvarande person på plats inte innehar denna kompetens och inte heller har den befattningen. Om så är fallet borde något göras.

Jag håller med om synen som den politiska majoriteten har att detta är en fråga för tjänstemännen i RTÖG och att det är de som skall lösa den.
Men.......till en viss gräns. Drabbas kommunens medborgare eller får inte kommunen det vi köper av RTÖG så skall vi säga ifrån.
Nu är vi i ett samordningsförbund och då har vi mindre att säga till om, det är dessvärre så.

Jag har ingen fackkunskap gällande utövning av yrket brandman.
Jag kan inte bedöma när inte tillräcklig räddningstjänst räcker till för att rädda kommunens medborgare vid olyckor mm.
Enligt RTÖG och politiska majoriteten här i kommunen så skall det inte vara någon fara.
Enligt brandmännen så kan räddningsförmågan minska och risker förstoras.

Hur det nu än är:
Jag anser att som kommun och med i RTÖG måste vi se till att vi får det vi köper av RTÖG. Det innebär ingen nedsättning av räddningsförmågan.
Är det så att vi accepterar det så skall det vara tydligt att så är fallet. Är det så att vi inte accepterar det så skall vi också vara tydliga med det.
Då skall det kvitta vilken politisk majoritet som sitter i direktionen i RTÖG, är man inte överens så skall man visa det och stå upp för sina medborgare i kommunen. Det är mot sina medborgare lojaliteten skall vara och inte med sina partivänner i de större kommunerna.

Jag anser att kommunen som ägare skall vara mer tydlig med vad man vill.
Jag anser att kommunens representanter i direktionen i RTÖG skall vara mer tydliga med vad vår kommun vill.

Är det så att det inte är en kostnadsfråga om man kan tillsätta en chef med rätt kompetens på vår brandstation i Åtvidaberg så ser inte jag något hinder för att RTÖG gör det. Mycket tyder på att det inte har med kostnader att göra.
Är det så att räddningsförmågan minskar om brandmännen fullföljer sina uppsägninger så kräver jag att RTÖG vidtar rätt åtgärd för att så ej sker.



Gällande KF och ärendet om baracker på Gruvgatan så är jag glad att majoriteten också hade kommit fram till att återremiss var det rätta. Förhoppningsvis innebär det ett nej till baracker.

Här nedan ser ni lite av det som jag tänkt att säga i talarstolen men som nu inte blev tillfälle för:

"Hyra av lägenhetsmoduler…..
Det är inte lägenhetsmoduler, det är baracker.
Evakueringsmoduler eller bostadsbaracker.
Det är vad det aktuella företaget själv kallar dem på sin hemsida och på ritning/förteckning över inventarierna i dem.
Skall vi ha ett ärende så skall ärendets rubrik vara det som ärendet berör.

Först så anser jag att beslut om mer boenden skulle varit tagit tidigare. Nu är det för sent, nu sägs det att det är akut, och akuta åtgärder blir aldrig bra, det blir dyra åtgärder. Behovet är stort, har varit så under en tid och behovet av bostäder kommer att finnas.

Förresten kan man fundera på hur akut det är. Vi har de personerna som kommunen skall ta hand. De som skall flytta från EKB, vi har ett antal anvisningar samt så har vi de som slutfört en behandling som skall ut i egen lägenhet. Anvisningstalet var 31 men är numera 20. I nuläget har vi 3 st anvisningar som innebär 4 personer att hitta boende till.

Enligt uppgift så skulle vi kunna ha en mer permanent lösning på plats innan sommaren. I alla fall kunde vi ha haft det om inte ni i majoriteten stoppat det förslaget som förvaltningen arbetat fram. Då syftar jag på de mer permanenta lägenhetsmodulerna som skulle kunna byggas vid Gjutarens hage.

Ja, 30 år är en längre tid än 3 år. Det är svårare att överblicka jag har respekt för det.

Ja, jag har fortfarande fullt förtroende för privata marknaden och min förhoppning är fortfarande att någon privat bygger så att vi får i gång en rotation på bostadsmarknaden. Men om det dröjer så måste vi som ansvarstagande kommun och med framåtanda vara beredda att hjälpa till. Då måste vi bygga lägenheter för de grupper vi skall ta hand.

Då är barackerna inget alternativ som jag gillar. Det är oerhört dyrt och det är förödande för integrationen.

Jag vill istället gå vidare med att kommunen skall bygga mer permanenta lägenheter. Behovet av bostäder är stort och även om det kommer byggas lägenheter i Kvarnen, Bysjö Strand eller villor i Basthagen inom något år så behöver vi billiga mindre lägenheter och det nu. Vi har många äldre som vill flytta från sina villor och vi har många unga som vill ha ett första boende. För att inte de skall flytta till en annan kommun så måste vi ordna bostäder.

Bygger vi till exempel tjugo lägenheter i Gjutarens Hage så vill jag att de skall vara till för alla i Åtvidaberg eller som vill bo i Åtvidaberg. Vi skall ha flera lägenheter till de som kommunen skall ta hand om men jag vill även att lägenheterna skall vara öppna för alla att söka. Då får vi en bra integration av de som flyttar hit, var man än kommer ifrån.

Sen har vi ju det där med ekonomin. Barackerna har en självkostnad på cirka 1,3 Mkr per år. Då gäller det 12 baracker som är på cirka 20 m2/st. Bygger vi lägenheterna så har de en självkostnad på cirka 1,1 Mkr per år och då gäller det 10 lägenheter på 38 m2 och 10 lägenheter på 53 m2. Alltså 20 lägenheter är billigare än 12 baracker.

Barackerna är bara till för de grupper som kommunen skall ta hand om och där blir intäkterna minimala. Lägenheterna kan vi hyra ut till andra så där kan vi få in intäkter som täcker kostnaderna.

Jag är rädd för att tas detta beslut om baracker nu så kommer ni i majoriteten dröja eller inte alls ta beslut på några mer permanenta lägenheter som kan vara till för alla medborgare i Åtvidaberg.

Så i första hand yrkar jag på återremiss.
Detta eftersom jag anser att vi inte befinner oss i ett akutläge eftersom anvisningstalet gått ned och att de hittills konkreta anvisningarna är med få personer. Jag anser också att flera nya alternativ på boenden som att hyra enstaka hus av privatpersoner eller att kommunen kanske kan hyra boende på annat sätt skall kollas upp mer. Vad händer med våra EKB-er som vi lämnar, kan vi hyra boende där av de nya ägarna?

Min motivering för återremiss är således:
Att andra alternativ skall utredas för behovet på kort (akut) sikt. Det eftersom det akuta behovet anses vara mindre samt att förslaget till beslut är dåligt ur ekonomisk och integrations synpunkt.
Att andra alternativ skall utredas för behovet på lång sikt eftersom mycket tyder på att behovet kommer kvarstå.

I andra hand yrkar jag avslag på Kommunstyrelsens förslag till beslut.

Om återremiss yrkandet faller så yrkar jag på att Kommunfullmäktige skall ge Kommunstyrelsen i uppdrag att på nästa möte gå vidare med förvaltningens framarbetade förslag om mer permanenta lägenheter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar