onsdag, mars 1

Vecka 9, Kommunstyrelsen, distriktsstyrelse och kretsstyrelse

God dag.

I skrivande stund är jag hemma med magsjuka. Tråkigt värre.


Idag som det är Kommunstyrelsemöte hela dagen.
Det är bland annat information om bostadsförsörjning och beslut om hyra av baracker samt Budget- och Verksamhetsanvisningar för 2018-2020.
Då mötet säkert inte slutat än så vet jag ej hur diskussionerna har varit.


När det gäller våra, Centerpartiets, direktiv för Budget- och Verksamhetsplanearbetet 2018-2020 kan jag spalta upp dem nedan:
Vi i Centerpartiet yrkar på att följande punkter beaktas vid upprättande av budgetförslagen.
* att kommunen vid upphandling av råvaror skall ställa krav enligt Regionens/Länsstyrelsen framtagna "Livsmedelsstrategi".
* att upphandlingen av råvaror skall delas upp på flera mindre upphandlingar för att premiera närproducerat.
* att all matlagning till förskola, skola och äldreomsorg ska ske på varje enskild enhet
* att fler trygghetsboenden upprättas, även utanför tätorten
* att öka närvaron av vuxna i skolan
* att fortsätta med bredbandsutbyggnaden utanför tätorten så att det antagna målet på 90 %anslutna till 2020
* att kommunen arbetar mer med miljömålet "En kemikaliesmart kommun" och gör en kartläggning över kommunens verksamheter
* att kommunen skall arbeta för en etablering av solceller på kommunens fastigheter


När det gäller hyran av barackerna som jag skrivit om i tidigare inlägg så tog dessvärre Planering- och Ekonomiutskottet beslut på att föreslå Kommunstyrelsen denna ekonomiskt, integrationsmässigt högst tvivelaktiga lösning.
Detta skall det beslutas om i dagens KS. Då jag som sagt inte är där vet jag ej vad som händer men jag vet att vi i Centerpartiet är emot att hyra dessa baracker. Detta av flera anledningar. För min del får jag återkomma på Kommunfullmäktige för att debattera om Bostadsförsörjning i allmänhet och om dessa baracker.


För övrigt denna vecka har vi i Centerkretsen haft styrelsemöte där ärenden till KS diskuterades samt att arbetet med handlingsprogrammet för kommande mandatperiod skall ta fart.
Nya som gamla medlemmar, hör gärna av er till någon av oss i kretsstyrelsen för att visa ert intresse att delta i arbetet med att arbeta fram nya handlingsprogrammet.
Är ni inte ännu medlem så hör av er till någon Centerpartist du känner för att få veta mer om vad vi gör och om din chans att påverka allas våran framtid.


Ett sätt att påverka är genom att skriva motioner. Eftersom jag har datortjänst hemma idag så har jag läst igenom alla motioner som är inskickade till Centerpartiets Distriktsstyrelse i Östergötland. I morgon har vi Distriktsstyrelsemöte där vi skall behandla alla motioner och skriva förslag på svar. Sen tar vår Distriktsstämma i slutet av mars besluten och skickar de vidare till partistämman i höst.
17 st motioner är inkomna och skall besvaras, bifallas eller avslås. Ett högt antal som vittnar om intresset i vårt parti för att ständigt förbättra vårt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar