onsdag, mars 15

Vecka 11, Utskottsmöten och Flygskatt

God dag!

Denna vecka har jag haft Planering- och Ekonomiutskott samt Barn- och Utbildningsutskott.

Barn- och Utbildning innehåll inte några politiskt kontroversiella beslut utan det var mest en uppdatering om aktuella läget. Denna gång var vi på Facetten. Alltid trevligt och givande att vara ute i verksamheterna. Nu fick vi information från två av de tre rektorerna på Facetten gällande språkintroduktion, SFI och gymnasiesöket till ht-2017.

Planering- och Ekonomiutskottet behandlade Årsredovisningen för 2016. Resultatet för 2016 överstiger budget med råge. Bra eller dåligt? Bra, men som jag tidigare och ofta nämner, det är bra om resultatet håller sig nära budget för annars är det något som kan vara fel. Nu så tror jag att intäkterna kommer sjunka kommande år samt dessvärre att vissa kostnader som skulle tagits 2016 kommer i framtiden. När årsredovisningen behandlas i KS och KF återkommer jag mer till det.

För övrigt denna vecka så handlar det återigen om Bostadsförsörjning och kommer så vara under en tid. Flera möten är inbokade gällande detta. Mer skriver jag om kommunens bostadsförsörjning i samband med debatten i KF om ett par veckor.



Regeringens förslag om en nationell flygskatt har fått massiv kritik av en lång rad remissinstanser och det med all rätt.

- En nationell flygskatt leder till stora skador på jobben och ekonomin. Flygbranschen räknar med cirka 10 000 färre jobb och 5,4 miljarder i lägre tillväxt. Många av jobben som försvinner finns långt ifrån storstäderna, på de regionala flygplatser som redan kämpar för sin överlevnad. Flera av dem riskerar att behöva stänga. Andra jobb som kan förloras finns i besöksnäringen, som tappar kunder när det blir dyrare att flyga inom Sverige.

- Centerpartiet ser hellre att man fokuserar på en internationell flygskatt, så att reglerna blir likadana för alla länder. Då får skatten effekt på riktigt och blir inte bara en bricka i ett spel, där mindre flygutsläpp i Sverige äts upp av ökade utsläpp från tyska kolkraftverk.

- Som ett av EU:s skogrikaste länder borde det vara en självklarhet för Sverige att gå före i den utvecklingen. Då måste produktionen av biodrivmedel öka. Där borde regeringen lägga sitt fokus. Det ger fler svenska gröna jobb och kan hjälpa världen att ställa om.

- En nationell flygskatt innebär inte lägre CO2-utsläpp. "Det får inga konsekvenser för utsläppen på resor inom EU. Det leder bara till en omfördelning av utsläppen inom EU:s handelssystem", har Konjunkturinstitutets forskningschef inom miljöekonomi slagit fast i Dagens Industri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar