fredag, februari 16

Vecka 7, Årsmöte samt utvisningsbeslut

God dag.

Som ni märkte så hann jag ej sitta ned och skriva ett blogg-inlägg förra veckan. Det beror på att vi hade Planering- och Ekonomiutskott nu i måndags och de handlingarna borde ha kommit oss tillhanda förra måndagen, men de kom på onsdagen. De var dessutom inte fullständiga utan det skedde senare i veckan. Så tiden i slutet av veckan samt helgen gick åt till inläsande av handlingar och av ändringarna i dem. För det var många och tunga ärenden på utskottet i måndags. Det var Översiktsplan, Bostadsförsörjningsplan, Etapp 3 Kopparsvanen, Budget- och Verksamhetsplanearbete 2019-2021 samt beslut om försäljningen av Vrånghult. Alla dessa ärenden har jag tänkt att återkomma med mina åsikter om efter Kommunstyrelsen i mars.


I måndags kväll hade vi i Centerpartiet i Åtvidaberg vårt årsmöte.
På årsmötet tog vi listan till kommunfullmäktigevalet samt vårt nya handlingsprogram för kommande mandatperiod.
Handlingsprogrammet kommer jag att skriva om lite senare och mer frekvent under året fram till valet i höst.
Däremot kommer jag här presentera hela vår lista:

1 Joakim Magnusson
2 Ann Hemmingsson
3 Dennis Edström
4 Astrid-Marie Jonsson
5 Jeanette Bolin
6 Leif Lourie
7 Anna Thuresson
8 Knut-Magnus Simonsson
9 Ulf Jönsson
10 Ellenor Svensson
11 Ulf Axelsson
12 Emil Svensson
13 Lars Carlsson
14 Lars-Åke Ståhlbom

Jag är mycket hedrad och stolt över att få stå överst på vår lista. Jag är också mycket glad över de många nya personerna som vill vara med och kämpa för att vi skall få en bättre kommun att leva i. Jag är också mycket glad över det arbete som alla lagt ner på att färdigställa vårt nya handlingsprogram. Det blir en spännande tid framöver och vi skall så klart vara så tydliga som möjligt när vi kommunicerar vår politik och åsikter.
Det är så, och det hoppas jag att alla tar fasta på, att om man vill att vår Centerpartistiska politik, åsikter och värderingar skall kunna påverka Åtvidaberg: Då är det att lägga sin röst på oss!
Det räcker inte att tycka att vi har bra värderingar.
Det räcker inte att tycka att vi gör ett bra jobb.
Det räcker inte att tycka att samhället måste vara mer "Närodlat".
Det ända sättet det kan ske genom är att lägga sin röst på Centerpartiet!
Det gäller i Kommunen, till Regionen samt till Riksdagen!


Det ovan är jätteviktigt, men här kommer livsviktiga saker inte bara för den enskilda familjen som detta berör utan alla i vårt samhälle som kan drabbas av stelbenta myndigheter, lagar som borde ses över, kort sagt vi behöver mer Närodlad politik.
Jo, det gäller ett aktuellt utvisningsbeslut taget av Migrationsverket.
Centerpartiet anser i grunden att den som kan försörja sig själv ska få stanna.
Vi måste också anpassa beslut mer efter enskilda situationer.
Vi måste även bli bättre på att tillämpa de lagar och regler vi har.
Men om någon har, trots de lagar och regler vi har, inte följt dessa och lyckats hålla sig kvar och i så stor mån som denna familj har integrerat sig i samhället med jobb, skola och vänner, så är det fullständigt orimligt att utvisa dem.
Inte minst om man har barnens bästa i tanken när beslutet skall tas.
För barnens bästa, så måste kommunen vara så enig, anser jag och Centerpartiet, från tjänstemän till styrande politiker skall kommunen ge stöd till familjen i ett uttalande till Migrationsverket. Därmed säger jag inte att vi skall fatta beslutet åt dem. Det gör Migrationsverket. Men kommunen skall vara med och ge sina åsikter och vi som politiker måste säga våra åsikter.
Min åsikt är att detta utvisningsbeslut, med rådande omständigheter, skall omprövas och rivas upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar