fredag, april 20

Vecka 16, Veckans aktiviteter

God dag.

Denna vecka har jag haft flera aktiviteter och möten.

I måndags hade jag besök av Anders Åkesson (C) riksdagsledamot från Kalmar Län. Vi var på ett par verksamhetsbesök samt på ett möte strax söder om Åtvidaberg för att diskutera fiber, mobiltäckning mm.

Första verksamhetsbesöket vi gjorde var på vårt äldreboende Kopparsvanen. Jag är ledamot i RKHF Kopparsvanen och tänkte visa upp denna verksamhet lite mer. Vi har ett bra upplägg tycker jag mellan Kommunen och Riksbyggen vilket gör föreningen Kopparsvanen gott. På tal om gott så lagas maten på avdelningarna, mycket uppskattat. Det är väldigt viktigt med den dagliga kontakten med nylagad mat för människan, kanske speciellt för äldre kan det vara dagens stora höjdpunkt. Det som jag anser borde göras om i nästa upphandling av driften skulle vara att kökspersonalen inte skulle behöva ha vårdutbildning. Detta försvårar för kompetensförsörjningen av kökspersonal. För övrigt tackar jag Förenade Care för ett mycket bra mottagande och genomgång av äldreboendet mm. Jag tackar också återigen Åtvidabergs Sparbank för Solrummet som är mycket uppskattat.

Vårt andra verksamhetsbesök var på trygghetsboendet Trekanten. Där finns 11 lägenheter för de som är äldre än 70 år att söka. Nu är det fullt och det är många fler som är intresserade av att bo i ett trygghetsboende. Jag kommer att driva på för fler trygghetsboenden i kommunen. Då skall de verkligen vara i hela kommunen också, trygghetsboenden behövs i alla våra orter! Det finns många anledningar till att ordna fler trygghetsboenden, köer till SÄBO, stort behov av hemtjänst, få en bättre rotation på bostadsmarknaden mm.

Efter verksamhetsbesöken åkte vi till ett möte i Norrby/Västerby söder om Åtvidaberg. Där har de ingen fiber. De har dålig eller ingen mobiltäckning samt att kopparnätet har släckts för ett tag sedan. Skall det vara så i dagens samhälle att möjligheten till kommunikationer inte skall finnas? Nej, absolut inte! Det skall vara fullt möjligt att ringa sjukvården om man drabbas av sjukdom, barnen som bor på landsbygden har lika rätt till att vara på nätet som sina kompisar i tätorterna mm. Listan kan göras lång. Det är en situation som jag anser är fullständigt oacceptabel. Kommunikationer mm såsom el och tele/fiber skall finnas överallt i Sverige. Jag anser att kommunen skall göra mer för att få mer fiber på landsbygden.


I tisdags hade vi i Centerpartiet studiebesök på Hannäs Smide & Montage AB samt Hannäs Förskola. Stort Tack till er för att vi nyfikna Centerpartister fick komma. Som vanligt ger våra företagsbesök mycket nytta och hjälp för att driva kommunen framåt. Jag har samma reflektion här som efter måndagen att kommunikationer är av största vikt. Det jag även tar med mig är att möjligheterna med landsbygden skall tas till vara på ett bättre sätt, minsta kravet är i alla fall att de som bor på landsbygden inte skall drabbas av beslutet av bostadsplats. Vi måste också underlätta för fler att bosätta sig i hela vår kommun inte bara i tätorten.

Därefter hade vi vårt populära politikercafé i Hannäs Förskola. Stort Tack till alla som kom. Era åsikter tas självklart i beaktande vid vår kommande beslut och i drivandet av vår politik.


I onsdags var jag med på ägarmöte gällande våra bolag ÅRAB och ÅVAB. Efter det så var jag på en diskussion om landsbygden på ett arrangemang som nätverket "Hela Östergötland" håller i runt om i vårt län. Detta i syfte att lyfta landsbygdspolitiska frågorna och få igång diskussioner och samtal inför och efter valet 2018. Vi politiker som var där fick svara på några frågor och sen berätta om vår viktigaste valfråga. Det som jag pratade om är behovet av bostäder och då främst behovet av bostäder för äldre. Vi måste få mer trygghetsbostäder, som sagt, i hela vår kommun. Övriga frågor var till största delen om kommunikationer av alla de slag. Vi diskuterade även vad som är det positiva med att bo på landsbygden. Jag kan kort säga att jag bor där för att det är det jag vill! Men för att beskriva några av de fördelarna som jag anser det är med att bo som jag gör är: Frihet, Nära, Naturen, Vatten, Lugnet, Bra miljö att växa upp i.


I torsdags var jag på stämma i Åtvidabergs Sparbank. Där sitter jag som en av huvudmännen från kommunen. Jag kan stolt säga att jag anser att de är en bra drivande kraft i vår kommun och att jag värdesätter de insatser som utförs.


Nu är det snart helg och jag önskar er alla en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar