måndag, april 13

Distriktsstämma

God dag.

I helgen var jag på Östgötacenterns distriktsstämma. Den var i Mjölby under lördagen.

Det var sju stycken motioner inlämnade.
Det gick som jag ville i 5 av dem.
En ströks på begäran av motionären.

Det blev mycket inlägg och debatterande på ett par av motionerna.

En handlade om "Decemberöverenskommelsen".
Jag är inte glad åt denna.
Men jag anser att i det dåvarande läget så var det ett av de mindre dåliga alternativen.
Så jag tycker det var rätt av distriksstämman att avslå motionen om att uttala kritik mot "DÖ".
Sen så tror jag i och för sig inte att den kommer hålla på sikt, kanske inte ens hela denna mandatperiod.

Men som sagt de andra alternativen var sämre. Vårt land måste regeras. "DÖ" innebär att det största alternativet styr och får igenom sin budget. Det kommer även att gälla för Alliansen när vi (självklart) kommer bli större än vänsterpartierna efter nästa val. Så som det är nu att Sverige styrs med vänsterpolitik är inte på grund av "DÖ" utan på grund av resultatet av riksdagsvalet 2014. Det finns dessvärre ingen borglig regeringsmajoritet.
Ett samarbete med (Sd) rasisterna är inte och kommer inte vara ett alternativ. De är inte borgliga och de har en människosyn som vi självklart inte håller med om.
(Sd) är inte ett ansvarstagande parti och kommer aldrig att vara. De har sagt att de kommer att fälla varje regering om de inte får gehör för sin extrema hållning gällande invandringspolitiken.

De som säger att "DÖ" är odemokratisk. Finns det något fog för det.
"DÖ" är faktiskt undertecknad av sex partier som har tillsammans 82 % av väljarnas röster bakom sig.
Sen är det ju så att "DÖ" innebär i praktiken att den riksdagsordning som har funnits i många år upprätthålls, med andra ord att det största regeringsalternativet som har sin statsministerkandidat godkänd av riksdagen också får igenom sin budget.


En annan motion handlade om "En öppen och ansvarsfull asyl- och flyktingpolitik."
Det var den som jag inte håll med om.
Den innehåll fyra att-satser.
Alla att-satser kan man säga gäller regler för att komma hit till Sverige.
Det är inte där jag anser att fokus skall ligga, absolut inte.
Jag anser att fokus skall ligga på integration. Alltså hur vi får ett bättre flyktingmottagande.
Där stödjer jag självklart vårt ny framtagna program på 20 punkter.
Men distiktsstämman antog motionen i sin helhet. Jag, med flera andra, godtog två att-satser men inte de övriga två.
Nu får vi se hur partistämman gör i höst.

Partistämman äger rum i Falun i september.
Där skall jag närvara som ombud vald av distriktsstämman.

Jag blev invald i distriktsstyrelsen.
Jag är självklart glad över detta och tackar alla för förtroendet.
Jag ser med spänning och glädje fram emot vad som komma skall i mitt nya uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar