onsdag, april 15

Långbrottsskolan, rättslig process

God Kväll.

Viktiga beslut tar vi hela tiden. Både i det privata, i våra yrkesroller eller som förtroendevald.
Men igår kan man säga att i ett konferensrum i kommunhuset i Åtvidaberg togs det ett modigt beslut.
Ordet modigt togs i sin mun av majoriteten (S) och (M) och jag håller med.
Beslutet var just modigt på grund av sin svårighetsgrad och komplexitet.

Vi i Planering- och Ekonomiutskottet tog nämligen beslutet att avstå från fortsatt process i Hovrätten gällande Långbrottsskolan och tvisten med Torpheimer.
Vi i Planering- och Ekonomiutskott var eniga i beslutet om att inte fortsätta processen i Hovrätten. Detta mest på grund av den juridisk osäkerheten kring dom i Hovrätten och möjligheten att få skadestånd bedöms som liten. Tingsrätten har ju sen tidigare valt att gå Torpheimers väg och att kommunen skall ersätta deras rättegångskostnader.

Trots att Hovrätten beviljade kommunen prövningstillstånd, så har jag landat i att det här är rätt väg att gå, så också de övriga i utskottet. Men mitt beslut tog jag efter noggrant övervägande av juridiska aspekter och finansiella incitament för och emot vid sittande bord. Beslutet var som sagt svårt att ta och det bär emot att ta det då jag egentligen anser att Tingsrätten har fel i sin bedömning och att kommunen har rätt. Dessvärre så är det ju så att den som har rätt är inte alltid den som får rätt när det gäller rättsliga processer.

Enligt min åsikt, efter flera år i byggbranschen, så står det helt klart att det är en totalentreprenad som kommunen har haft som mål att få och att syftet var att möjliggöra för skolverksamheten att verka på Långbrottsskolan. Så där har Tingsrätten fel i sin bedömning, att det skulle vara en generalentreprenad. Dessvärre så är det just upphandlingsförfarandet som gör att jag bottnade i mitt beslut. De som skötte upphandlingen har gjort det på ett felaktigt sätt som gör att det kan tolkas som att kommunen har styrt upphandlingen genom att föreslå en lösning, (en arbetsinsats). Sen är det oklart, minst sagt, vem som har kommit med den och varför den står där den gör i kontraktshandlingarna.
Kort sagt så måste kommunen bli mycket bättre i sina upphandlingar. Där önskar jag mer fokus från (S) och (M).

Sen finns ju också bland motiven till att avstå från en fortsatt process att inte riskera mer skattemedel samt att komma igång med den fortsatta utvecklingen av Långbrottssområdet. Där är vi nog inte överens, om vad utveckling av Långbrottssområdet innebär, men det är en annan fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar