onsdag, april 29

Annons och Barn- och Utbildningsutskottet

God dag.

Sen jag skrev förra måndagen har vi i Centerpartiet haft en annons i (Nya Klippet) Åtvidabergsplatsen om denna blogg. Det är tänkt att jag skall skriva minst ett inlägg per vecka på bloggen. De kan handla om politik på riks-, region- eller kommunnivå. Det kan också vara inlägg om kommunen i allmänhet. Det kan också smyga sig in något eller några lite mer privata inlägg från mig och min familj eller vad jag gör. Dock kommer de flesta inläggen gälla Åtvidabergs kommun och vad jag upplever som förtroendevald i Åtvidaberg, med fokus på vilka möten jag deltar i som oppositionsråd. Hoppas ni kommer att tycka att det är intressant att följa en politiker i vardagen samt få lite roligt på vägen. Vill ni få mer inblick än vad jag hinner skriva här så lägg gärna till mig som vän på Facebook, där kommer jag lägga upp flera korta inlägg under dagarna.

Förra veckan hade vi Barn- och Utbildningsutskott. Vi var på besök i Kisa på Värgårdsskolan. Där fick vi en informerande rundtur i köket av Anki Bexell, Kindas Kostchef. Det var en mycket bra och tydlig information vi fick gällande kostupphandling, närodlat och tillagningskök. Jag lärde mig att bra kött (från svenska gårdar producerade enligt svensk lagstiftning) kan vara billigare i längden trots att det (kan vara) är dyrare i inköp. Detta på grund av att köttet är av så mycket bättre kvalitet så man får ut mycket mer mat av råvaran. Detta gäller också kyckling. När det gäller upphandling av mat så finns det bra hjälp att få för att man skall kunna styra upphandlingen så att man får det man vill ha. Sen så klart finns det många fördelar med att ha tillagningskök på skolan. Det ger att man kan anpassa mängden mat man gör bättre, vilket leder till mindre svinn. Det blir en inbjudande matdoft i matsalen som inbjuder till att eleverna äter mer. Jag ser bara fördelar. Sen så handlar ju det om ekonomi, eller kan göra, det är inte säkert att det blir dyrare. Men om det skulle bli det så handlar det om politiska prioriteringar och värderingar.

Jag har också varit "Elev för en dag". Vi i Barn- och Utbildningsutskottet var ute i skolorna i fredags. Jag var på Alléskolan i klass 4a. Det var en mycket rolig upplevelse som dessutom gav mig en bra inblick hur det är att vara just elev. Ett bra arrangemang som behövs för att vi politiker skall kunna få en bättre känsla för hur vardagen ser ut i skolan. Tack klass 4a för en bra dag!

Snart är det dags för föreningsstämma i Kopparsvanen. Där skall jag närvara. Går det som är föreslaget kommer flera politiker vara styrelseledamöter efter den. Bland annat är jag en av de föreslagna.

Idag är det också Kommunfullmäktige.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar