måndag, maj 4

Kommunfullmäktige april.

God eftermiddag.

I förra veckan var det kommunfullmäktige.
Det var ett relativt kort möte med få ärenden.
Men inte ointressant för det.

Två ärenden engagerade mig lite mer.

Det första var "Ombyggnation Långbrottsskolans matsal".
Beslutet är bra i sig. Det behövs och är en bra investering. Men det är just det, en investering, investeringsbudgeten för denna mandatperiod är tuff. Det har jag påpekat förut och kommer göra många fler gånger. Sen underlättades inte ärendet av att informationen gällande var pengarna skall tas från var knapp för de (oss) som behöver lite mer information och förklaring innan vi skall ta ekonomiska beslut. Än en gång investeringsbudgeten är tuff och kommer behövas ses över innan mandatperioden är över tror jag.

Det andra ärendet gäller (Sd) interpellation om biblioteket.
Där de skriver att de "har under dessa år arbetat aktivt för att bevara biblioteket på nuvarande plats".
Skitprat säger jag på ren svenska.
När vi i Centerpartiet yrkade på att lyfta ur flytten av biblioteket från investeringsbudgeten i november 2014 så avslogs vårt yrkande. Då begärde vi votering. 26 röstade för avslag, 4 röstade för bifall (vi centerpartister + 1 till) och 4 lade ned sina röster. Det var (Sd) som lade ned sina röster. Så när beslutet skulle tas om att inte flytta biblioteket (det vill säga när budgeten lades för detta) så tog de inte ställning. Okunnighet? Fega? Jag vet ej av vilken anledning men de tog i alla fall inget beslut för eller emot och helt klart tog de inte chansen att "arbeta aktivt för att bevara biblioteket på nuvarande plats".

Nu i kväll har jag mitt möte med övriga oppositionspartier och därefter har vi i Centerpartiet kretsmöte. Händelserik kväll i Åtvidaberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar