onsdag, maj 27

Guldklöver och Kommunfullmäktige Maj

Hej!

I måndags var vi på Rodeco och förärade dem vår utmärkelse Guldklövern. (se tidigare inlägg)
För Åtvidabergs kommun så som för hela Sverige är det mycket viktigt att alla företag skall få de bästa av förutsättningar. Speciellt småföretagen eftersom det är de som störst chans att växa. I Åtvidabergs kommun är det hela 29 % av skatteintäkterna som kommer från småföretag.
Vi i Centerpartiet fick en mycket intressant rundtur på Rodeco och vi hade en bra diskussion med Daniel Lind (Vd) om kommunens attityder mot företagen i kommunen samt vad Rodeco gärna ser att kommunen skall göra bättre.
Några synpunkter jag tog med mig är att kommunen måste marknadsföra Facetten och sina lokaler bättre och att kommunen borde lägga mer fokus på att hitta företag som kan tänka sig att flytta dit. Det finns mycket tom lokalyta att utnyttja. Kanske göra om delar så att det första man möts av skulle vara en gemensam reception.
Vårt besök var väldigt uppskattat. Tyvärr kom ingen från de inbjudna (Corren, Åtvidabergsplatsen eller Länstidningen) för att bevaka händelsen. Bilder kan ses på min Facebooksida.

Jag kommer precis ut från styrelsemötet med föreningen Kopparsvanen.
Det skall bli roligt och givande att bli mer insatt i föreningen.
Jag hade hoppats på att vi i Centerpartiet skulle ha varit på studiebesök, men tyvärr blev gårdagens tänkta studiebesök inställt på grund av sjukdom hos vår tänkta föreläsare. Vi får hoppas att vi kan ha studiebesöket inom kort.

Snart dags för Kommunfullmäktige.
I dag är det få ärenden och inget som är speciellt kontroversiellt.
Det som skall göras i dag är bland annat att godkänna årsredovisningen för 2014.
Det som jag kan konstatera är att bara ett av tre finansiella mål blir uppfyllt.
Resultatmålet om 15 Mkr per år eller 60 Mkr per mandatperiod blir ej uppfyllt.
Dessutom uppfylls ej investeringsmålet. För mandatperioden 2011-2014 skulle kommunens investeringar kunnat uppgå till 90 Mkr om resultatet hade uppnåtts, men i och med att resultatet bara blev 35,2 Mkr skulle kommunen fått investera 52,8 Mkr. Nu har man investerat 100,4 Mkr alltså både över vad man till slut fick investera samt vad man skulle fått investera med rätt resultat.
Jag tycker att majoriteten (S) och (M)tar för lätt på investeringsmålet. Jag tycker att man skall se till så att alla mål uppfylls. Ser man att investeringarna drar iväg så kanske man skall se över investeringsbudgeten och justera den. Jag anser också att en investeringsbudget inte skall vara så välfylld som den är nu, för det dyker alltid upp nya investeringar längs vägen som är viktiga att kunna ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar