torsdag, juni 4

Kommunstyrelsen 3/6

Hej!

Många ärenden på Kommunstyrelsen denna dag.
Flera komplexa och av stor vikt.

Nu kommer jag skriva om ett ärende som är just komplext.
De övriga ärendena kommer jag skriva om en annan dag.


"Matdistribution och tillagning, hemtjänsten Åtvidabergs kommun".
Jag är långt ifrån nöjd. Jag kan till och med säga att jag är uppretad och besviken.

I början av året utförde Miljökontoret en kontroll av matdistributionen. Denna ledde till att de skulle göra ytterligare en kontroll. Vid denna andra kontroll i februari anmärkte de på att maten som levererades hade tappat för mycket värme innan den nådde fram till kunden. Detta kan enligt dem orsaka hälsofara. Jag håller med om att man skall vara aktsam när man hanterar livsmedel. Miljökontoret begärde då snarast att få in en åtgärdsplan.
Vid Vård- och Omsorgsutskottet i april fick förvaltningen i uppdrag att göra en åtgärdsplan. Vid utskottet i maj, (enl protokollet), så sa förvaltningen att de skulle återkomma till KS i juni med ett förslag. Det förslaget skulle vi den 3/6 nu ta ställning till.
Förslaget till beslut som kom strax innan KS var nu att säga upp gällande avtal och att man skall teckna nya som skall gälla fram till och med nya matupphandlingen i juni 2017.
Varför man måste teckna nya avtal beror inte enbart på Miljökontorets inspektion utan även på att gällande avtal inte följer lag samt att avtal i något fall saknas. Det är bland annat detta som gör ärendet så komplext. Att det måste tecknas nya avtal håller jag med om då det som finns ej följer lag samt att det saknas.
Däremot håller jag absolut inte med om att de nya avtalen skall gälla för kall mat samt att maten endast skall köras ut 1 ggr/vecka. Alltså att kunden skall få kall mat för 7 dagar åt gången. Jag anser att det personliga mötet och att få maten varm varje dag är jätteviktigt. Så skulle jag vilja ha det när jag blir äldre. Jag måste också för tydlighetens skull säga att jag förstår att det finns andra som hellre vill ha mat för 7 dagar samt kunna välja vilken mat de skall värma och när de vill värma den, men jag är inte en av dem och jag tror att många fler är som jag och uppskattar nylagad mat direkt från matlagaren.
Nu kommer ekonomin in i det hela.
Skulle Vård- och Omsorgsförvaltningen se till så att maten skall levereras som den gör nu, men att den klarar alla krav från Miljökontoret, så ryms detta ej i nuvarande budget. Den är redan ansträngd som det är. Förvaltningen har tagit fram denna kostnad. Däremot så saknas det viktigaste tycker jag. De har angett att det sker en besparing med kall mat och utkörning 1 gång i veckan. Men de har inte tagit fram några några merkostnader för att kunna hålla maten tillräckligt kall. Det anser jag lika svårt som att hålla den tillräckligt varm.
Kort sagt tycker jag att beslutsunderlaget var väldigt knapphändigt. Det var för lite helt enkelt och för enkelspårigt. Men så blir det när man skall göra saker för snabbt.
Så jag håller med om att nya avtal måste göras. Men jag håller absolut inte med om de nya villkoren i avtalen. Dessvärre har det aldrig funnits några fler alternativ att ta ställning till. Så jag har heller inget eget yrkande när det gäller detta ärende på grund av all avsaknad av information och avsaknad av vilja från förvaltningen att visa fler alternativ.
Så mitt och Centerpartiets beslut i detta ärende blev att inte delta i beslutet.

Sen så finns det så klart flera andra orsaker till att detta inte är i vår (Centerpartiets) linje.
Beslutet försvårar för de lokala matleverantörerna.
Vi befarar att detta är ett steg mot en stor upphandling 2017, där vi hellre skulle vilja dela upp kostupphandlingen i flera mindre upphandlingar för att öka chansen för lokala företag att delta samt för att få mer närodlad (Svensk) mat till våra äldre och barn.

Min känsla är att all informationsinsamling gällande kostupphandlingen inte betyder något. Utan att tjänstemännen samt majoriteten (S) och (M) redan bestämt sig för en jätteupphandling där allt handlar om att få ner kostnaden för att kunna prioritera................det de har i tanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar