torsdag, oktober 22

Vecka 42, Barn- och Utbildning mm

God dag.

I veckan har vi haft Barn- och Utbildningsutskott.
Denna gång var vi på Alléskolan. Det är bra att vi är ute och besöker verksamheterna tycker jag. Vi behöver få en större och en mer kontinuerlig blick av verksamheterna som vi tar beslut om.

Vi började mötet med att vi fick en utbildning av skolinspektionen. Det var mer som ett samtal där vi fick ställa frågor. Kontentan var vi skulle få mer information om vad som är huvudmannens ansvar. Det tyckte jag att jag fick så det var väldigt bra. Sen var det fokus på kvalitetsarbetet och på uppföljning. Där kan vi så klart bli bättre. Vi måste lägga mer tid på att analysera de resultat vi får samt utreda varför de blir som de blir. Sen när vi har vidtagit förbättringsåtgärder så skall vi utreda vilka åtgärder som gett resultat. Allt för att vi skall få en bättre skola.

Vi fick lite information om ekonomi, verksamheten och personal. När det gäller personal kan jag känna en liten oro i att det är några som slutar så här mitt i en termin. Det gör det allt svårare att få en bra sammanhållen termin för både elever, lärare och övriga i förvaltningen. Sen så känner jag en liten oro över att det saknas så många lärare i Sverige. För att vi skall vara konkurrenskraftiga så måste vi som kommun lyfta fram vad som är positivt med att vara anställd hos oss. Jag anser att mer fokus borde ligga på detta.

För övrigt var det inget speciellt beslutsärende denna gång.

Annars denna vecka så är det mer inläsning om huvudmannaskapet gällande skolan som jag ägnar mig åt samt att jag skriver upp de ändringar gällande majoritetens budgetförslag för 2016 som jag kommer att yrka på i kommunstyrelsen och senare i kommunfullmäktige.
Jag söker också information gällande ett par andra ärenden som skall utmynna i en eller flera motioner. Dessa återkommer jag till under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar