måndag, oktober 12

Vecka 42, Region Strategiskt Samråd samt Mat i kommunen

God dag.

I fredags var jag med på Strategiskt Samråd. Det är en samling där Kommunstyrelseordföranden från Östergötlands kommuner samt representanter från Regionen träffas. Men som sagt två gånger per år är vi oppositionsråd från alla kommuner välkomna att delta. Den här gången diskuterades några olika saker som jag känner mycket för. Dels diskuterades folkhälsan och viktiga utvecklingsområden inom hälso- och sjukvård. Kopplingen mellan skolan och folkhälsan belystes. En sak som jag kan hålla med om är skolans viktiga roll i att vi skall få en bättre folkhälsa i Sverige. Ju fler som slutför sin skolgång, desto fler kommer i arbete, ju mer som arbeta desto bättre visar det sig blir folkhälsan. Viktigt att komma ihåg för oss kommuner. Jag vill ha mer fokus på skolan och att fler elever klarar att ta sin examen. Det finns en koppling till maten här också anser jag. Desto mer fokus kommunen lägger på maten, ju fler elever äter maten, leder till nöjdare elever och desto bättre blir skolresultaten anser jag.

Ostlänken diskuterades också. Jag är berörd av den på alla sätt och vis. Jag arbetar i anläggningsbranschen så där kommer jag i kontakt med den. Jag vill ha den som privatperson. Jag anser den också vara bra för Åtvidabergs kommun då vi tillhör en expansiv region. Den kommer att göra så att Linköping, Norrköping med flera kommer att växa vilket också kommer leda till att vi kommer att växa. Jag ser dock något problem också. Det är viktigt att Linköping och Norrköping förstår att de behöver oss andra kommuner för att klara av denna expansion så det gäller att de inte gör saker för att försvåra för oss andra. Till exempel är det viktigt att Linköping underlättar för en fortsatt bra RV 35 och dess anslutning till E4 samt att Tjustbanan skall kunna fortsätta vara på ett bra sätt.


Maten. Idag samlades vi i Barn- och Utbildningsutskottet samt Vård- och Omsorgsutskottet för att börja processen med den nya kostupphandlingen. Vi hade workshop tillsammans med en inhyrd konsult. Mycket bra tillställning med fler idéer och högt till tak. Vi diskuterad upphandlingens form samt vad som skall ingå i upphandlingen. Fokus kommer att läggas på olika saker. Att "Närodlad mat, Svensk" var en sak som skall vara med i tanken vid upphandlingen är jag glad för. Riktlinjer och politiska direktiv skall och borde vara klara senast årsskiftet eller strax där efter. Vi vill alla mycket lika men självklart kommer det skilja en del mellan oss olika partier hur långt man vill gå med olika inriktningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar