torsdag, oktober 8

Vecka 41

God dag.

Tillbaka till verkligheten efter partistämman.

I går hade vi Kommunstyrelsesammanträde.
Inte så många omtvistade ämnen eller beslut att fatta.
Dessvärre ser det kärvt ut med ekonomin. Främst är det Vård- och Omsorg som har mer kostnader än budget. Där görs nu ett hårt arbete för att hålla nere kostnaderna. Men det är inte bara VOF som jobbar för att parera kostnaderna utan hela kommunens förvaltningar jobbar hårt med att försöka göra bättre resultat som skall bidra till att hela kommunens budget hålls.
Totalt sett så ser kommunens kostnader ut att hålla budget men dessvärre så får kommunen in mycket mindre i intäkter än budget. Det är dessvärre ett bevis på att Sverige inte går lika bra som man trodde vid denna tid under förra året samt att kommunens invånarantal inte vuxit som önskat.
I nästa vecka skall vi ha ett förlängt Planering- och Ekonomiutskott där information ges gällande majoritetens budgetförslag för 2016.
Efter det så kommer vi i Centerpartiet jobba med vårt budgetförslag som vi kommer redovisa på kommunstyrelsen och sedan på kommunfullmäktige i november.

Imorgon så skall jag delta på Strategiskt Samråd. Där deltar regionföreträdare samt deltagare från de olika styrande i länets kommuner. Men två gånger per år så deltar företrädare från oppositionen, imorgon är ett sådant tillfälle.

I måndagskväll hade jag mitt månatliga informationsmöte med oppositionen i kommunen. Förutom jag kom representanter från tre andra partier. Förutom listan till KS så går vi där igenom vad som sker i de olika utskotten samt lite annan information som jag samlar på mig under månaden. Viktigt med bra informationsflöde tycker jag.


Jag hade också kretsstyrelsemöte med Centerpartiet. Där går vi igenom KS-listan och samtalar om våra ståndpunkter i olika ärenden. Vi pratar också om aktuella kommunala frågor och vad som kan tänkas ske i framtiden. Mycket bra möten anser jag. Förutom politiken så beslutar vi också om våra olika kretsaktiviteter och vilka medlemsmöten vi skall ha.
Vill du bli medlem i Centerpartiet? Hör av dig till någon Centerpartist du känner eller hör gärna av dig till mig så skall jag berätta om vad vi gör och om vår politik.
Maila mig på joakim.magnusson@centerpartiet.se så hör jag av mig till dig.

Det är mycket enkelt att bli medlem och avgiften är bara 150 kr/år. När du har blivit medlem så finns det flera aktiviteter att delta i, du får vara med att besluta om Åtvidabergs framtid, du kan påverka Centerpartiets politik samt att du blir en del av ett härligt glatt gäng som jobbar hårt för att göra Åtvidabergs kommun till Sveriges bästa kommun att leva, bo och verka i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar