onsdag, oktober 28

Vecka 43, KF, Beslut gällande folkomröstning om flytt av biblioteket

God kväll.

Det blir ingen folkomröstning.

Detta är vad jag var uppe och sa gällande detta ärende:

"Vi i Centerpartiet har varit emot flytten av biblioteket till den av majoriteten inköpta fastigheten ända från början. Vår uppfattning är och har hela tiden varit att kommunen har andra lokaler som mycket väl skulle kunna användas till bibliotek. Vi anser att detta skulle utredas vidare.

Vidare så är vi starkt skeptiska till att de av majoriteten tillsatta medlen i budget för flytt av biblioteket kommer att räcka. Nu i majoritetens budgetförslag för 2016 har man tagit ytterligare 1,5 miljoner från posten ”Utveckling kulturcentrum” och lagt dessa på ”Biblioteket” i Investeringsbudgeten. Kommer detta att räcka? Jag tror faktiskt inte det.

Enligt oss så uppstod skadan redan när majoriteten köpte in fastigheten.
Vi vet inte vad den skall kunna användas till i framtiden samt inte vad kostnaderna kan bli.

Men.

Vi i Centerpartiet vill inte ha en folkomröstning om bibliotekets placering.

Enligt mig så var det tydligt vid valet 2014 att i alla fall Socialdemokraterna ville fortsätta flytten av biblioteket.
En folkomröstning är bara rådgivande. Skulle resultatet bli mot en flytt så tror inte vi på att den sittande majoriteten kommer att följa den.
Då är kostnaden cirka 500 000 kr för folkomröstningen bättre att använda inom andra områden såsom skola, vård, maten eller satsningar på landsbygden.

Jag hoppas att om majoriteten ser att en flytt av biblioteket till den tänkta fastigheten blir omöjlig eller för kostsam så avbryter de den.

Jag uppmanar att alla partier ger sin syn på ärendet."

Efter min uppmaning så var alla partier uppe och gav sin syn på det hela.
Det var bara (Sd) som ville ha en folkomröstning och slösa bort skattebetalarnas pengar.

Min förhoppning står fortfarande till att det finns ett billigare alternativ och att majoriteten inte är för blinda utan att de tar den möjligheten och då utan en folkomröstning och att mer skattepengar gått till spillo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar