tisdag, mars 22

Vecka 12, Överklagande gällande rivning av Långbrottsskolan mm

God dag.

Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag i förra veckan en pressträff. Detta för att presentera en motion som kommer upp i Kommunfullmäktige i just samma sal som jag hade pressträffen.

Det finns och har funnits en praxis om att inga partibundna träffar/saker får vara i kommunens sammanträdesrum.
Jag vet om detta. Alltså att en praxis finns. Men vad ingår i den.
Jag förstår att i den ingår att inga kretsmöten eller partiutbildningar får hållas i kommunens sammanträdesrum.
Jag förstår det men......är det en bra praxis. I nästan alla kommuner jag kollat upp så är lokalerna tillgängliga för alla eller en del av partiernas aktiviteter.
Det här kanske behöver utredas och ändras. Det är en sak att fundera på.

Oberoende av det så....
Efter att ha blivit inkallad till samtal med kommunstyrelsensordförande så står det klart för mig att:

Som oppositionsråd får man inte ha pressträff i sammanträdesrummen i kommunhuset........Eller.

Kommunalråden får ha pressträffar men inte kommunalrådet i opposition (oppositionsrådet).

Allt de nuvarande kommunalråden gör grundar sig i socialdemokratisk politik och även moderatpolitik. Det får de ha pressträffar om och då redan innan den blivit beslutat om som kommunens politiska riktning, alltså innan beslut i Kommunstyrelse samt Kommunfullmäktige. Då innan beslut är det just inget annat än socialdemokratisk politik eller moderatpolitik. Detta får de ha pressträffar om i kommunens lokaler. Enligt dem själva.

Men även jag tycker det är självklart. De är utsedda kommunalråd av sina partier och av Kommunfullmäktige. De har kommunhuset som sin arbetsplats och skall då få nyttja sammanträdesrummen, så klart till en viss gräns var den gränsen nu än må vara, men till bland annat pressträffar.

Så klart tycker jag att kommunalrådet i opposition (valt av sitt parti, av valteknisk samverkan och av KF) har samma rättigheter. Just på grund av att det även är oppositionsrådets arbetsplats. Samma rättigheter skall gälla och då oberoende om oppositionsrådet har ett eller flera partier i oppositionen bakom sig. För var går då gränsen för vad oppositionsrådet får göra och hur många partier i oppositionen måste vara delaktiga.


Nu till det riktigt viktiga:

Här nedan bifogar jag ett överklagande till Förvaltningsrätten.
Vi som undertecknat överklagandet anser det vara en självklarhet att beslutet om rivningen av Långbrottsskolan skulle tagits i Kommunfullmäktige. Det är ett beslut av stor betydelse för kommunen både ekonomiskt och strategiskt. För övrigt anser vi beslutet vara fel då vi vill utreda möjligheterna som finns med Långbrottsskolan och inte bara om hur rivning skall genomföras.



"Till Förvaltningsrätten i Linköping 2016-03-15

Överklagan gällande beslut i Kommunstyrelsen i Åtvidabergs Kommun för ärende ”Utredningsuppdrag-Rivning av Långbrottsskolan”.

På Kommunstyrelsens möte den 2/3-2016 togs ett beslut i ärendet ”Utredningsuppdrag-Rivning av Långbrottsskolan”. Beslutet bestod i att ge samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att söka rivningslov, upphandla en rivningsentreprenad och genomföra projektet.

Vi anser att beslutet om att riva Långbrottsskolan är av stor vikt för Åtvidabergs Kommuns framtid både vad gäller Kommunens verksamhet samt ekonomi. Beslutet är med andra ord av så stor principiell betydelse att det skulle tas av Kommunfullmäktige istället för som nu av Kommunstyrelsen, se 3 kap 9 § Kommunallagen.

Vi anser att eftersom rivning av Långbrottsskolan har diskuterats vid tidigare rättsprocess mellan Åtvidabergs Kommun samt Torpheimer så är beslutet om rivning inte något nytt utan det är en inriktning som den sittande politiska majoriteten varit inriktad på under flera år. Då detta varit känt under så lång tid så anser vi att kostnaden för eventuell rivning inte kan tas från KS-oförutsett utan denna kostnad skulle ha varit med i budget för 2016. I alla fall då vi senast på samma Kommunstyrelse tog beslut om en justering av budget för 2016.



Vi överklagar härmed det av Kommunstyrelsen tagna beslutet med stöd av 10 kap 1 § Kommunallagen med motiveringen att beslutet är av sådan principiell beskaffenhet, se 3 kap 9 § Kommunallagen, att det skulle tagits av Kommunfullmäktige.

Vi överklagar härmed det av Kommunstyrelsen tagna beslutet med hänsyn till att kostnaden inte kan tas från driftbudgetposten ”KS-oförutsett”.

Vi vill att Förvaltningsrätten skall besluta om inhibition gällande det av Kommunstyrelsens tagna beslutet.


Joakim Magnusson Astrid-Marie Jonsson Anders Byström
Kommunstyrelseledamot Kommunstyrelseledamot Ersättare Kommunstyrelsen
Centerpartiet Centerpartiet Liberalerna"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar