fredag, april 1

Vecka 13. Strategiskt Samråd Region Östergötland samt lite KF.

God dag!

Då jag var ledig tisdag-onsdag var jag ej närvarande på Kommunfullmäktige i onsdags.
Det var ett Kommunfullmäktige som var fullt med viktiga ärenden samt som tog lite tid.
Gällande aktuella ärenden har jag skrivit om de flesta i tidigare blogginlägg.
Återkommer när jag läst protokollet om jag har några speciella tankar om besluten.


Idag har jag varit på ett utökat strategiskt samråd med Region Östergötland.
Som jag skrivit tidigare får oppositionsföreträdare i kommunerna närvara på två styck strategiska samråd per år.

På dagens möte informerades vi om den aktuella regionförstoringen.
Vi fick information om det aktuella läget i både vår tilltänkta region samt hur det ser ut hos de övriga.
Indelningskommittén har som ni vet kommit med ett förslag som nu skall diskuteras.
För oss i Östergötland handlar det om en sammanslagning med Kalmar, Jönköping och Kronoberg.
Delbetänkande skall vara inne senast till juni i år. Detta för att en förstoring till 2019 skall vara möjlig. Nästa tillfälle är 2023. Jag och merparten anser att en regionförstoring skall utföras 2019.
Som jag skrivit tidigare så anser jag att vi skall vara en del av en region mellan Stockholm och Skåne. Sjukvårdsregionens bevarande är prio ett. Det vill säga Östergötland, Kalmar samt Jönköpings län. Men det är eftersträvansvärt med en koppling uppåt Stockholm och därmed få med del av Sörmland i samma region.
Vi får se hur det blir.

På dagens möte informerades det också om Region Östergötlands internationella strategi. Den innebär att det ställs krav på att vi kommuner också skall ha en strategi för internationellt arbete. Kan vara bra.

En information om varumärkesarbetet för att stärka varumärket Östergötland framfördes. Framtagandet av en plattform är på gång. Förslag skall vara klart innan sommaren 2016. Detta är väldigt bra anser jag. Det är viktigt att veta hur Östergötland upplevs både hos oss östgötar samt i omkringliggande län. Detta för att Regionen och Kommunerna skall kunna jobba åt samma håll för att marknadsföra samt stärka hela länet.


Gällande Långbrottsskolan.
Som ni har sett tidigare så vi var några som överklagade beslutet om att riva Långbrottsskolan.
Dessvärre har vi fått veta att Förvaltningsrätten inte stödjer vårt yrkande om inhibition.
Det vill säga att de ålägger inte kommunen att vänta med utförandet.
Det var synd anser jag så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar