onsdag, april 6

Vecka 14, KS med Rivning av Långbrottsskolan igen.

God dag!

På förra Kommunstyrelsen togs det ett beslut om att riva Långbrottsskolan.

Som jag sagt och skrivit förut så anser jag det vara fel!
Jag anser att andra användningsområden eller andra lösningar skulle ha utretts.
Det har ej gjorts utan de har enbart tittat på rivning.
På mötet yrkade jag på återremiss. Dessvärre fick majoriteten som de ville då (Sd) med glatt mod och stor vilja uttrycke att de ville riva skolan och att det borde ha gjorts så för länge sedan.
Detta beslut togs i Kommunstyrelsen och skulle ej gå till Kommunfullmäktige.
Jag anser det är ett så stort beslut att det skulle ha tagits av Kommunfullmäktige. Så jag, Astrid-Marie och Anders Byström (L) valde att överklaga beslutet till Förvaltningsdomstolen.

Nu efter vårt överklagande så har majoriteten beslutat sig för att lyfta upp ärendet till Kommunfullmäktige.
Mycket bra anser jag.
Detta är som jag säger ett stort och principiellt viktigt beslut att ta och då skall det fattas av Kommunfullmäktige.

Så nu på dagens Kommunstyrelse så beslutades det om att ärendet gällande "Rivning av Långbrottsskolan" skall avgöras av Kommunfullmäktige.
Dessvärre så antar jag att beslutet blir detsamma som under förra Kommunstyrelsen att skolan skall rivas, men det beslutet kommer då i alla fall tas av Kommunfullmäktige och med en förhoppningsvis bra och öppen debatt.

För övrigt så fick vi en som vanligt saklig och bra genomgång av Årsredovisningen med Bokslut för 2015 på dagens möte.
Bokslutet, för 2015 ser bra ut.
Kommunen gör ett resultat på cirka 1,8 Mkr bättre än budget.
Det är bra.
Det är ett lagom stort resultat som förstärker soliditeten men som ändå inte är för stort. Med för stort menar jag att om resultatet skjuter i höjden så antar jag att kommunen tar ut för mycket skatt av medborgarna eller så har man haft för dålig samhällsservice. Så ett resultat så nära budgeten som möjligt är bra anser jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar