fredag, mars 4

Vecka 9, Kommunstyrelse med heta ärenden

God dag!

Snart är veckan slut och helgen är här. Det skall bli skönt efter en fartfylld vecka.

I onsdags hade vi Kommunstyrelsen med flera ärenden av stor vikt.

Ekonomin, det vill säga bokslutet, för 2015 ser bra ut. Kommunen ser ut att göra ett resultat på cirka 1,8 Mkr bättre än budget. Det är bra. Det är ett lagom stort resultat som förstärker soliditeten men som ändå inte är för stort. Med för stort menar jag att om resultatet skjuter i höjden så antar jag att kommunen tar ut för mycket skatt av medborgarna eller så har man haft för dålig samhällsservice. Så ett resultat så nära budgeten som möjligt är bra anser jag.

Ett ärende på Kommunstyrelsen var "Budget- och verksamhetsdirektiv 2017-2019".
Där lägger vi partier våra politiska direktiv, alltså de punkter vi vill att förvaltningen skall ha i åtanke när de upprättar budget för kommande år.
Majoriteten kom med sina direktiv på sammanträdet. Det anser jag är fel. Då de är i majoritet och styr kommunen förväntar jag mig att få deras direktiv redan i Planering- och Ekonomiutskottet. Därför att jag ser våra direktiv som en komplettering till deras. Då skall deras vara framme innan Kommunstyrelsemötet så att vi andra oppositionspartier vet vad de vill, så att vi sen kan komplettera deras vilja med våra synpunkter.
Gällande vilka punkter som vi i Centerpartiet lämnade in till Kommunstyrelsen så återkommer jag närmare Kommunfullmäktige med dem. Det är ändå där som detta skall beslutas om.

På Kommunstyrelsen beslutades det om en justering av budget för 2016.
En justering av organisatoriska skäl som är okej.
Men en justering också på grund av det extra statliga stödet för flyktingsituationen.
Där går våra åsikter isär.
På Planering- och Ekonomiutskottet var majoritetens mening att lägga alla cirka 10 Mkr i posten Kommunstyrelsen oförutsett. En post där pengar som kan användas till oförutsedda utgifter läggs.
Det ansåg jag vara fel. Jag anser att där man ser behov eller där man redan lagt ned kostnader som kan härledas till rådande flyktingsituationen skall fördelas på förvaltningarna. Resten anser jag skall läggas på en ny post som skulle kunna heta "tillfälligt statligt bidrag i rådande flyktingsituation".
Till Kommunstyrelsen har majoriteten ändrat sig och föreslår att fördela cirka hälften av summan. Det är jättebra anser jag. Men de ville fortfarande lägga resterande i KS-oförutsett. Det ansåg vi i Centerpartiet vara fel. Dessvärre höll (Sd) med majoriteten. Så nu placeras dessa cirka 6 Mkr i KS-oförutsett, om detta beslut tas så även i Kommunfullmäktige. Då kan de använda dessa pengar till (vad de vill), det anser jag vara fel. Jag anser att dessa pengar skulle gå till så som staten antyder att de skall användas, nämligen till integrationsinsatser mm. Mer om vad kommunen skulle kunna göra med dessa pengar återkommer jag till närmare beslutet i Kommunfullmäktige.

Det togs även ett beslut om att riva Långbrottsskolan.
Det anser vi vara fel. Helt fel! Vi anser att andra användningsområden eller andra lösningar skulle ha utretts. Det har ej gjorts utan de har enbart titta på rivning. Vi yrkade på återremiss. Dessvärre fick majoriteten som de ville då (Sd) med glatt mod och stor vilja uttrycke att de ville riva skolan och att det borde ha gjorts så för länge sedan.
Detta beslut togs i Kommunstyrelsen och går ej till Kommunfullmäktige. Vi anser att detta är ett så stort beslut att det skulle ha tagits av Kommunfullmäktige. Vi överväger att överklaga beslutet till Förvaltningsdomstolen. Är ni fler som anser det så hör av er till mig via mail eller via Facebook.
Mer om detta ärende kommer i senare blogginlägg.


Så en sak om maten. Om ni läste Corren häromdagen. Det är bra att majoriteten nu överväger mer svenskt och närodlat. Det är bra att de nu fått upp ögonen för vad vi i Centerpartiet har drivit länge och lämnat in en motion om. Ingen är gladare än mig om de lyssnar på oss i denna fråga som jag anser vara väldigt viktig. Men det hade varit lite roligt om de kunde kommunicera mera med oss i oppositionen om deras tanker gällande kostupphandlingen.


Nu. Trevlig Helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar