onsdag, maj 11

Vecka 19, Kommunstyrelsepresidieträff samt markförvärv i Grebo

God dag!

Idag har vi i Kommunstyrelsens presidium varit i Västervik och haft träff med Linköpings och Västerviks dito. Med var också kommunchefer-direktörer.
Det är en väldigt bra sammankomst där diverse frågor diskuteras. Det är viktigt med att samarbeta över kommungränser och detta är en av de aktiviteterna som är värdefulla att göra. Förutom information och frågor om det aktuella läget i våra kommuner så var det två frågor på agendan, Regionfrågan och Infrastukturfrågan.
När det gäller Regionfrågan så är vi alla överens och tycker att detta skall till så fort som möjligt, alltså 2019. Vi är också tillfreds (inte helt nöjda) med gränserna till vår tilltänkta region. Min åsikt, och jag tror även att de övriga från Östergötland håller med mig, är att en liten del av Sörmland också skulle varit med i nya regionen. Men nu jobbar vi utifrån det aktuella läget och hoppas att det blir av till 2019.
Den andra frågan gällande Infrastrukturen lyftes också. Västervik är väldigt tydliga med att de vill ha satsning både på Tjustbanan och RV 35. Det är viktigt hur anslutningen till Linköping blir. Från (S) och (M) i Åtvid skulle jag önska att mer tyngd lades på Tjustbanan. Men självklart anser jag att fokus på RV35 skall vara lika stort som nu om inte mer det med. Infrastruktur är viktigt och det ena tar inte ut det andra anser jag utan vår kommande region behöver båda transportsätten. Jag önskar också mer fokus från Linköping och att vi södra kommuner skall få mer draghjälp i upprustning av Tjustbanan, RV 35 och deras anslutningar till Linköping.

Igår hade vi Planering- och Ekonomiutskott. Där togs beslut på att föreslå Kommunstyrelsen att föreslå Kommunfullmäktige att förvärva marken utanför Grebo, del av Norrby 1:18. Jag sade att för min/vår Centerpartiets del att vi återkommer i Kommunstyrelsen. Detta för att jag är osäker på om marken är den rätta för Kommunen att förvärva. Fler orsaker finns att fundera på, elledningen, markens läge i förhållande till Grebo, fornminne, naturbiotoper mm. Jag vet ej också i dagsläget vad den politiska majoriteten kommer att föreslå gällande vår kostupphandling. Skall dessa kostnader ställas mot varandra? Jag kommer efter ett extra Planering- och Ekonomiutskott där vi får reda på om kostupphandlingen ta beslut om vad jag anser gällande markförvärv av den aktuella marken. För jag anser att Kommunen äger för lite mark och skulle behöva äga mer samt exploatera mera, detta anser jag helt och fullt, men är den aktuella marken den rätta???????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar