fredag, maj 27

Vecka 21, Kommunfullmäktige samt information om kosten i kommunen

God dag!

I onsdags var det Kommunfullmäktige. Där behandlades bland annat Årsredovisningen för 2015.
När det gäller förordet i Årsredovisningen brukar dessvärre den politiska majoriteten förhäva sig. Så anser jag dock inte att fallet är i år. Det är sakligt och informativt. Det jag har att påpeka speciellt för 2015 är nedanstående punkter:

Resultatet för medborgarundersökningen visar på en minskning. Den trenden måste brytas. Så det är bra att det skall läggas en del fokus på det.

När det gäller det ekonomiska tycker jag att resultatet är lagom stort. Soliditeten förstärks.
Kan resultatet vara för stort? Jo självklart kan det vara så. Om resultatet är för stort så antar jag att antingen är skatten för hög eller så har kommunen haft för dålig samhällsservice. För 2015 så har skatteintäkterna minskat men det har även förvaltningens kostnader. Resultatet skulle enligt budget vara 21,2 MKr och utfallet blev 23 MKr. De kostnader som har minskat mest är de inom Kommunledningsförvaltningen, alltså inte inom Barn- och Utbildning eller Vård- och Omsorg våra två stora förvaltningar. Det anser jag vara bra. Då får man anta att minskningen av kostnader inte har försämrat servicen i de förvaltningarna i någon större omfattning.
Ett resultat så nära budget som möjligt men med ett litet plus anser jag är bra.

När det gäller måluppfyllelsen anser jag att den skulle varit högre. Sen håller jag med revisorerna (PWC) att när det gäller avsnittet om personal så borde vi utveckla och skriva mer kommande år om arbetsmiljö, rehabilitering och förmåner.

Mycket har varit bra 2015, lite kunde så klart varit bättre.

Det som jag inte håller med den sittande politiska majoriteten om handlar främst om saker som har med budget samt politiska prioriteringar att göra. Detta tycker jag inte hör till ett beslut om att godkänna årsredovisningen för ett år utan detta återkommer jag till när det läggs budget för kommande år.

För övrigt så tycker jag att själva dokumentet, alltså årsredovisningen, är läsvärd och att alla kommunmedborgare borde läs den någon gång för man får en bra inblick i vad kommunen gör och har åtagit sig att göra.


I tisdags eftermiddag hade vi ett extra Planering- och Ekonomiutskott.
På det så fick vi en genomgång av den utförda utredningen om kommunens kost- och måltidsverksamhet. Enligt den utredningen så föreslås kommunen att ta tillbaka kostverksamheten i egen regi. Detta blev också utskottets förslag till beslut. Jag sa att jag återkommer med mitt beslut gällande kosten i kommunstyrelsen. Vi har kommunstyrelse på onsdag i nästa vecka. Tills dess finns en del att tänka över. Jag återkommer med mina tankar om kosten och i vilken ordning det bör skötas i nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar