onsdag, oktober 12

Vecka 41, Planering- och Ekonomiutskott samt Region Strategiskt Samråd

God dag.

I fredags i förra veckan var jag på Strategiskt Samråd med Regionen.
Där avhandlades några ärenden som är väldigt stor vikt.

Det som jag tänkte skriva här är om den "Regionala kompetensplattformen".
Vi fick den framarbetade Utbildnings- och Arbetsmarknadsprognosen för vår region.
Att det har tagits fram en sådan ger oss mycket och värdefull kunskap. Denna behövs för att vi kunna samordna och samverka så att vi kan lägga fokus på rätt åtgärder för att trygga vår arbetsmarknad och vår framtid. Det står klart för mig att vi, Kommuner samt Regionen, måste lägga fokus på att förenkla för att fler skall ta sig in på arbetsmarknaden. Det är svårt att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden idag. Det måste bli mycket lättare. Vi behöver bli fler som arbetar. Det är av stor vikt att till exempel ungdomar, nyanlända och långtidssjukskrivna kommer in på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen måste fungera bättre och det måste göras mer för att få in de grupperna på arbetsmarknaden.

De grupper av yrken som visar på det största "gapet" mellan tillgång och efterfrågan på arbetskraft är pedagoger samt sjuksköterskor. Där kommer bristen vara enorm om vi inte tar till åtgärder. Det är också som jag ser det där Regionen och Kommuner kan göra mest för det handlar om yrken som vi till stor del förfogar över. Vad kan vi göra då? Jo, mer praktikplatser kan vara en aktiv åtgärd. Vi måste också göra dessa yrken mer attraktiva. Vi komplicerar till det för mycket. En sak jag tänker på är gällande olika kulturer. Det finns olika kulturer och skall så vara. Då måste vi lära oss att hantera det och inte komplicera till det. Vi behöver en arbetskraftsinvandring och en bra integration för att vi skall kunna få mer arbetskraft. Sen säger jag inte att det är till dessa yrken som ungdomar, nyanlända eller långtidssjukskrivna skall gå eller börja med. Utan det viktiga är att få in fler på arbetsmarknaden. Då kan de nya på arbetsmarknaden gå in i alla olika typer av yrken vilket i sin tur kan ge att vissa från andra yrken väljer att bli pedagog eller sjuksköterska.


Innan Planering- och Ekonomiutskottet i går tisdag så gav majoriteten och förvaltningen under förmiddagen information till alla partier om sin Budget för 2017. Alla partier hade någon person som var där och lyssnade.
Sen på Utskottsmötet så beslutades om Budget 2017. Jag som nyss fått dokumentet i min hand sa och fick till protokollet att jag avser återkomma i Kommunstyrelsen med vårt (Centerpartiets) förslag. Vårt förslag är under framtagande och skall bli klart till Kommunstyrelsen.

Vi fick även på utskottsmötet information om hur långt den tillsatta Bostadsförsörjningsgruppen har kommit med framtagandet av en Bostadsförsörjningsplan. Man har kommit rätt så långt och mycket arbete har lagts ned. Det med stor rätt och det är av stor vikt att det kan omsättas i handling så snart den blir färdig. Det är viktigt att vi får igång en flyttkedja så att det blir lite rotation på bostadsmarknaden i kommunen. Behovet av fler bostäder är stort.

Behovet är så stort så vi fick också information om ett arbete som går under namnet "Möjligheternas mark". Det är ett arbete som har satts igång för att få fram och marknadsföra tillgänglig mark för byggnation i Åtvidaberg så fort som möjligt. Flera områden är framtagna där byggnation kan ske inom kort om någon/några byggherrar är intresserade. Jättebra att det arbetas med detta anser jag och att det läggs fokus på det.
Men......... de områden som är framtagna var bara områden i Åtvidabergs tätort. Kan vara så att de är attraktivast. Det säger jag inget om. Kan också vara så att de är enklast att få igång snabb byggnation på med tanke på gällande detaljplaner mm. Säger jag heller inget om. Men.... så klart anser jag att det skulle ha arbetats med några områden i våra strategiska orter eller på landsbygden också, en självklarhet tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar