torsdag, oktober 6

Vecka 40. Kommunstyrelsen samt lite övriga möten.

God dag!

Denna vecka har det varit Kommunstyrelsemöte.
Dessvärre så togs fel beslut (anser jag) vad gäller "Åtvidabergs Pedagogen".
Majoriteten beslutade enligt sitt förslag. Jag kommer skriva mer om det här efter Kommunfullmäktige.

På Kommunstyrelsen så hade vi heldags möte. Det är bra när vi har det några gånger om året. Ibland får vi information inför kommande ärenden. Vi kan också vara ute hos företagen i Kommunen eller i Kommunens egna verksamheter. Denna gång så var vi i Kommunens egna verksamheter. På förmiddagen så var jag på besök hos Hemtjänsten. Vilket bra intryck jag fick! Det hade jag innan om organisationen och dess engagemang, men intrycket förstärktes. Mycket bra genomgång av vad de gör och vilka utmaningar/möjligheter som framtiden bjuder på. Hoppas det håller i sig, så får vi politiker se till att de får de resurserna som behövs för deras arbete. Roligt att trygghetsboendet är populärt. Kanske dags för att ha flera och då på flera ställen i Kommunen.

Sen var jag på Byggkontoret. En bra genomgång av vilka typer av ärenden och frågeställningar som kan dyka upp hos dem.

Mitt samlade intryck av förmiddagen var enbart bra.

Men trots det så yrkade jag ändå att vi skall minska ned antalet heldagar i Kommunstyrelse från 6 till 4 per år när vi skulle klubba sammanträdesdagarna för 2017. Det är väldigt bra informationer och möten som vi har. Men jag anser att 4 heldagar är tillräckligt.
För jag fick också till protokollet att jag vill ha Kommunfullmäktige i januari och augusti. Dels anser jag att i ett demokratiskt samhälle som vårt så har man Kommunfullmäktige under hela året, (undantag semester i juli). Jag anser också att dessa Kommunfullmäktigemöten kan och skall fyllas med informationer, utbildningar eller med debatter. Det senaste arbetar demokratiberedningen med så det är högaktuellt och jag tycker det behövs för att vitalisera Kommunfullmäktige. Så för att få Kommunfullmäktige i januari och augusti och att det inte skall belasta ekonomin så drar jag hellre ner på antalet heldagar i Kommunstyrelsen.

Idag torsdag har jag deltagit på ett möte med en representant från "En nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism". Lägligt då vi igår på Kommunstyrelsen tog beslut på att Kommunen skall ta fram en lokal handlingsplan för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Ett viktigt arbete som måste göras. Det är viktigt att vi ser detta problem och jobbar med förebyggande åtgärder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar