tisdag, oktober 25

Vecka 43, Kommunfullmäktige

God dag!

Under två dagar kommer jag delta på en konferens i mitt arbete så jag missar Kommunfullmäktige imorgon.

Här kommer vad jag skulle ha sagt i talarstolen och yrkat på gällande Åtvidabergs Pedagogen.

"Utmärkelsen ”Årets Åtvidabergs Pedagog”
Skall vi ha utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen" så skall det vara något som får stor uppmärksamhet och som har stor status. Min uppfattning är att så är det inte idag. Det skulle kunna bli så men då tycker jag att det finns så många andra sätt att premiera våra duktiga pedagoger. Den enda anledningen att ha kvar utmärkelsen som jag ser det är att skolan får bra och positiv publicitet. Men den anledningen är inte tillräcklig för det tycker jag att vi skall ordna genom att ha en bra skola både för eleverna och alla pedagoger.
Så mitt första yrkande är: Att vi skall sluta dela ut utmärkelsen "Åtvidabergs Pedagogen".

Skall vi ha kvar utmärkelsen så vill jag yrka på några förändringar.
Detta för att ge utmärkelsen den status som den förtjänar. Tror vi inte att statusen på utmärkelsen höjs och därmed att den inte ger vår skola den extra positiva ”kicken” som den behöver så ser jag som sagt ingen anledning att behålla utmärkelsen.
Jag vill trycka mer på arbetslaget. Jag anser att det är lika viktigt att premiera ett arbetslag eller flera pedagoger som en enskild pedagog. Det är mitt viktigaste ställningstagande, att skall utmärkelsen vara kvar skall den breddas till att flera skall kunna dela den!
Så mitt yrkande blir att ändra i texten under kriterier så att det står ” Pedagogen/- erna, arbetslaget, skall ha utmärkt sig i sitt pedagogiska uppdrag och bidragit till ökad måluppfyllelse.

Så som vi pratade på utskottet kan det bli så att det är kriterierna för juryn att välja efter och inte nomineringskriterier. Men att kriteriet för att få utmärkelsen skall vara att "En pedagog som har utmärkt sig i sitt pedagogiska uppdrag och bidragit till ökad måluppfyllelse". Situationen kanske inte uppstår men jag vill inte att det skall kunna bli en beroende situation mellan pedagoger och föräldrar/elever.
Så mitt yrkande blir att det skall vara rektorer eller pedagogerna själva som skall nominera.
Inte elever och föräldrar. Det är jättebra med elevinflytande men svårigheten att veta om pedagogen har gjort något extra för att "bidragit till ökad måluppfyllelse" gör att jag är skeptisk? Det är heller ingen popularitetstävling! Det skall vara faktabaserade nomineringar. Så jag yrkar på att det är lärare och rektorer som skall nominera.

Gällande prissumman så är förslaget att det skall användas till kompetensutveckling. Det skall alla pedagoger ha rätt till! Det har vi i Centerpartiet tryckt på i flera år. Vi har velat utöka budgeten för Barn- och Utbildningsförvaltningen med tanke på att få mer kompetensutveckling. Kompetensutveckling är inget man skall tävla om!
Så mitt yrkande är att prissumman skall få användas fritt. Det skulle också höja statusen på utmärkelsen. Summan kan vara 5 000 kr.

Jag har en liten förändring i mina yrkanden från Barn- och Utbildningsutskottet.
Det är att mitt yrkande om att döpa om utmärkelsen. Det yrkar jag ej på. Eftersom jag anser att om skall utmärkelsen vara kvar men att fler skall kunna dela priset så kan utmärkelsen ändå fortfarande heta ”Årets Åtvidabergs Pedagog”."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar