onsdag, oktober 19

Vecka 42, Barn- och Utbildningsutskott, krisövning med Krisledningsnämnden samt Annie Lööf på besök

God kväll.

I tisdags så hade vi i Planering- och Ekonomiutskottet som också är kommunens krisledningsnämnd en kris-övning. Övningen innehöll två moment, ett kortare utbildningspass samt en scenariobaserad övning där vi diskuterade olika scenarier. En mycket välbehövlig övning som utfördes mycket bra måste jag säga. Sådana övningar ger alltid en tankeställare och behövs med jämna mellanrum för att öka tryggheten vid en uppkommen situation.

I dag onsdag hade vi Barn- och Utbildningsutskott. Vi var på verksamhetsbesök på Sandtagets förskola. Alltid givande och roligt med verksamhetsbesök.
Därefter hade vi ordinarie möte där vi gästades av fackliga representanter. En bra diskussion där de framförde lite åsikter om vad de och deras medlemmar anser vara viktigt. Bland annat fler vuxna i skolan, fokus på arbetsmiljö och bra lokaler, friskvårdspeng samt liknande åtgärder. Allt för att Åtvidabergs Kommun skall vara en attraktiv arbetsgivare. Mycket är bra och vi har flera saker som lockar pedagoger till att arbeta hos oss. Men det finns vissa saker vi som arbetsgivare kan göra bättre. Det är bra att vi påminns om det som kan göra kommunen mer attraktiv och det är bra att flera av de saker man kan göra faktiskt inte är okända. Sedan handlar det om prioriteringar.

I morgon torsdag skall jag vara i Norrköping på eftermiddagen och kvällen för att träffa Annie Lööf. Annie är inbjuden av oss i Östergötland för att träffa nationella samordnaren mot hedersrelaterat våld och förtryck, Juno Blom. Det sker under eftermiddagen. Senare på kvällen så kommer Annie prata om behovet av ett "Nytt Ledarskap för Sverige" samt mingla med oss deltagare. Ett mycket trevligt arrangemang tror jag och som jag ser fram emot.

För övrigt så har mycket av min tid denna vecka gått åt till att sätta mig in i förvaltningens och majoritetens förslag till budget för 2017. Flera förslag till ändringar har jag redan i tanken. Kommande två veckor kommer vårt, Centerpartiets, ändringsförslag att utformas. Förhoppningsvis kommer det innehålla flera förslag som både majoriteten och några av övriga oppositionspartier vilja bifalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar