onsdag, december 21

Vecka 51, Utveckling av Kommunen samt Kommunfullmäktige med "Hållbarhetsprogram"

God dag!

I måndags intervjuades jag av Åtvidabergsplatsen gällande "Handelsplats Åtvidaberg" och vår centrumutveckling.
En bra intervju och helrätt att ett lokalt förankrat företag med personer som har hjärta för Åtvidaberg får vara inblandade i processen med att utveckla vår kommun.
Jag tycker det är bra att Kommunen och NC (Näringslivscentrum) tar initiativ gällande framtida centrumutvecklingen för tätorten vilket kan ge en utveckling av hela vår kommun.

Jag anser att centrum i Åtvidaberg skall vara en naturlig handelsplats med service och boende i dess närhet. Att fokus borde öka från flera håll för att skapa mer förutsättningar för handeln, service, boende samt för att få mer liv och rörelse i centrum. Det skulle även ge ett mervärde för hela Kommunen.

När det gäller vad Kommunen kan göra så anser jag att Kommunen kan vara en stor part i bildandet av en centrumförening och till en början verka stöttande genom olika initiativ. Men huvudmålet måste vara att det blir självfinansierat inom kort. Alla idéer som skall bli verklighet är också viktigt att det förankras hos alla inblandade för att engagemanget skall finnas där och räcka hela vägen. Förutom detta så kan Kommunen vara med genom alla olika beslut som tas i Kommunen. Alla politiska beslut skall rikta sig till att göra vår Kommun mer attraktiv. Detta i form av en bättre skola, vård, infrastruktur och bostadsförsörjning. Det är det mest viktiga som Kommunen kan göra och skall göra för att öka både centrumhandeln och allt annat som ökar hela Åtvidaberg Kommuns attraktivitet.


På Kommunfullmäktige så togs det beslut om vårt nya "Hållbarhetsprogram".

Här nedan ser ni vad jag yrkade och sa i talarstolen.

"Det är första gången som vi har ett hållbarhetsprogram istället för ett miljöprogram. Det nya ”Hållbarhetsprogrammet” är bra. Det visar att vi är en del av en större värld men att vi som kommun måste göra vad vi kan för att inte äventyra våra barns framtid. Programmet tar upp mål på olika nivåer som kommunen skall bidra till att nå.
I och med att man byter namn från miljöprogram till hållbarhetsprogram kan man tro att det byter inriktning. Det gör det också till viss del. Men jag anser inte att miljöfrågorna eller synen på miljön har fått stå tillbaka. Det är bra att miljöfrågorna ses i ett större begrepp, i hållbarhetsbegreppet.

Vi i Centerpartiet har tidigare lämnat in en motion om ”Giftfri Kommun”. Där trycker vi på att kommunen skall agera kunskapshöjande om gifterna runt om oss. Vi vill även ha en kartläggning och senare en utfasning av giftiga ämnen i kommunens verksamheter samt att kommunen skall upphandla giftfria produkter.
Mål som berör detta finns nu i hållbarhetsprogrammet. Det är ett bra första steg i rätt riktning som nu tas.

Däremot kan jag anse att det är för få mål samt att flera av målen i princip redan är uppfyllda. Det är mycket textmassa i dokumentet som inte handlar om vad kommunen skll uppnå. Men det som står är bra och målen som finns är bra. Som sagt det är första gången vi gör på detta sätt och det är bra, så låt oss anta programmet.

Men med några ändringar:
Jag yrkar på att stryka punkten på sidan 34 om ”Ett kulturellt centrum ……….”.
Det hör inte hemma i programmet att peka ut ett visst geografiskt område som mer viktigt än våra andra kulturvärden i kommunen. Sen håller jag inte med om tidpunkten, då det finns annat att prioritera.
Jag yrkar på att stryka punkten på sidan 41 om ”Ett kulturellt centrum ……….”. Samma motivering.

Jag yrkar också på en tillkommande text på sidan 40 gällande ”En energieffektiv och fossilfri kommun”.
Där står ett mål om att: Kommunen skall genom sin roll som arbetsgivare och samhällsaktör bidra till minskad användning av fossila resurser och energi hos invånare, personal, företag och föreningsliv.
Till det har vi att målet anses uppfyllt om Kommunen erbjuder rådgivning till och genomför informationskampanjer.
Jag har en tillkommande text under ”anses uppfyllt om”.
Min tillkommande text är: ”Kommunen skall verka för att utbudet av fossilfria drivmedel skall öka i kommunen.”
Jag anser att vi som kommun skall verka pådrivande för att få mer valfrihet och möjlighet att köra på fossilfria driivmedel."

Dessvärre blev det inget bifall på mina yrkanden.


Till sist vill jag bara nämna att när det gäller RTÖG och brandmännen så har jag nu tagit ut dessa brev som kommit in till Kommunen och jag anser att de borde ha tilldelats alla politiker i Kommunen och inte stannat hos förvaltningen och vår KSO.
Jag söker brandmännen i Åtvidaberg för att skaffa mig mer information.


Nu vill jag önska alla som läser detta en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar