onsdag, juni 14

Vecka 24, Kommunfullmäktige, Barn- och Utbildning mm

God dag!

Denna vecka har mina politiska möten varit, Planering- och Ekonomiutskott, Barn- och Utbildningsutskott samt Kommunfullmäktige.


På tisdagens Planering- och Ekonomiutskott fick vi information om läget inför sommaren samt hur den ekonomiska prognosen ser ut för året. För övrigt var det få ärenden. Den nuvarande prognosen visar på att kommunen kan göra ett positivt resultat på några miljoner. Vi är knappt halvvägs in på året och mycket kan hända, åt båda håll, det gäller som alltid att prioritera rätt saker. På grund av lite personaländringar så kan planarbetet ta lite längre tid än vanligt. Det är synd tycker jag då vi är i en situation där det är av stor vikt att få fram detaljplaner samt att göra allt för att underlätta för mer byggnation. Men det är fullt förståligt att så blir det vid personaländringar, innan kapaciteten ökar igen.


På dagens Barn- och Utbildningsutskott så hade vi lite informationer samt ett par ärenden. Jag gläds över att gymnasiebehörigheten för Åk 9 har ökat och ligger på för oss en normal nivå. Ett mycket bra arbete av alla elever och pedagoger. Jag gläds också över att förtroendet för våra förskolor är så stort bland föräldrarna. För övrigt så måste samhället i stort jobba mer med kompetensförsörjning! Det börjar bli för många yrken som det saknas personal i. Skolan är en bransch. Mer av Centerpartiets politik behöver synas och tas i bruk för att vi inte skall få en alltför omfattande kris gällande kompetensförsörjning.

Ett ärende på dagens utskott handlade om "Utredning Vuxenutbildning". Mycket bra saker kommer av den utredningen. Men jag vill gå längre på ett område. Jag vill att kommunen skall starta och utveckla lärlingsutbildning inom byggprogram med inriktning trä från och med vårterminen 2018. Det vill tyvärr inte den styrande majoriteten. Jag anser att det behövs mer lärlingsutbildningar och jag anser att vi i Åtvidaberg har precis rätt förutsättningar för att starta detta och bli en drivande aktör inom vår region inom Bygg. Lite osäker är jag dock på tiden om det kan ske just nu men jag är övertygad om att gör vi det nu så blir det till sist bra. Bättre att vara aktiv än sitta still i båten och bara bli översköljd när kompetensbristen blir för stor.


På dagens Kommunfullmäktige var det flera valärenden eftersom (M) måste sätta in lite nya personer, annars var det ett fåtal övriga ärenden.


Nu har jag inga fler utskottsmöten eller liknande innan sommaren. Förutom något enstaka planerat möte inom politiken så kommer jag nu vara mer på mitt andra arbete under några veckor. Sen tar jag semester. Jag hoppas på en riktigt fin semester med mycket tid med nära och kära. En del åkande blir det så klart men för övrigt är det så skönt att bara vara hemma i huset. Jag kan komma att skriva något enstaka blogginlägg under sommaren annars så återkommer jag med bloggen vecka 32.


Jag önskar er alla en Trevlig Sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar