torsdag, augusti 10

Vecka 32, ÖstgötaCenterns Riksdagslista och lista till Regionfullmäktige

God dag!

Hoppas ni alla har haft en trevlig sommar.

Nu efter en sommar utan politiska möten i kommunen så är det dags att börja igen.

I måndags så hade vi beredning inför Kommunstyrelsen. Så här efter sommaruppehåll är det rätt så få ärenden men några av stor vikt. På Barn-och Utbildningsutskottet innan sommaren hade vi ett beslutsärende som grundar sig i gymnasieutredningen. Där vill jag gå ett steg längre än majoriteten. Jag vill att det även inom "Byggarbetare trä" skall startas upp en lärlingsutbildning till våren 2018. Mer om detta i nästa vecka då ärendet tas på Kommunstyrelsen.


Vi i Centerpartiet har haft nominering till våra kommande listor för valet till Riksdag och Regionfullmäktige.
Jag är en av de som blivit nominerad. Det är en ära att få vara en del av Centerpartiet men det är en ännu större ära att få vara en representant för partiet och att vara förtroendevald. Jag tackar så klart JA.

Det här är vad jag brinner för och vad mitt fokus kommer att ligga på.

För mig är Centerpartiet det parti som mest står upp för allas lika rätt och värde vem man än är eller var man än bor.
Jag är med i partiet för att jag anser detta vara en självklarhet.

Jag tror att de flesta vill kunna påverka sitt liv själva, med hjälp av de beslut som individen själv tar. Jag vill att så många beslut som möjligt skall ligga hos den enskilda individen. För mig handlar detta om lika möjligheter för alla. Alla skall ha möjlighet att forma sitt eget liv!

Jag vill ha ett hållbart och grönt samhälle. Bruka utan att förbruka. Det gäller att använda jordens resurser på rätt sätt. Jorden skall vara ett hem även för kommande generationer att njuta av och må bra av. Självklart skall vi ha en tillväxt, men det skall vara med miljömedvetna val. Vi skall stimulera till miljömedvetenhet så enträget att det skall bli en större vana än vad det är nu. Hellre morot än piska.

Hela landet skall utvecklas och vara frodande. Oavsett var man bor – på landsbygden, i mindre orter, i städernas förorter eller innerstaden – ska man ha likvärdiga möjligheter att bosätta sig, arbeta och driva företag. Likvärdiga möjligheter innebär en bra skola, tillgång till mobiltelefoni och bredband, drivmedel, livsmedel, offentlig service, kommunikationer, kultur och natur. Likvärdiga möjligheter i hela landet innebär inte per automatik likformighet. Samma utmaning kan lösas på olika sätt i olika delar av landet. Politiken behöver därför utformas efter hur förutsättningarna och utmaningarna ser olika ut i olika delar av landet. En närodlad politik, där beslut fattas så nära människor som möjligt, möjliggör en sådan utveckling.

Inom kort så skall det hållas en medlemsomröstning i partiet och därefter skall listorna sedan fastställas på en stämma. Det finns så oerhört många duktiga och kompetenta Centerpartister som är nominerade att stå på dessa båda listor så jag är som sagt hedrad över att vara en del av detta. Inte desto mindre vill jag få chansen att representera Centerpartiet för att kunna påverka och bidra till en "Närodlad" politik som gynnar hela landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar