fredag, oktober 13

Vecka 41, Veckans möten

God dag!

I tisdags hade vi Planering- och Ekonomiutskott. Innan ordinarie möte så utöver utskottet så var en från varje parti välkomna att höra förvaltningens förslag till Budget 2018. Kommunchef och förvaltningschefer hade en dragning om både verksamheten, målen samt ekonomin. En bra dragning och det är bra att alla partier var inbjudna till att närvara för att höra den. Det var ett parti som ej närvarade.
Senare på sammanträdet så togs det beslut om Budget 2018. Jag meddelade att jag återkommer i Kommunstyrelsen med Centerpartiets förslag.
Vår motion om "Måltider inom förskola, skola och äldreboende" var också som ärende. Förvaltningen och majoriteten har skrivit en text om vad som är utförts inom detta område och att de därmed anser motionen besvarad. Jag sa att det som har utförts har varit bra, men att vi gärna gått steget längre och att jag återkommer i Kommunfullmäktige med mer.

I tisdags var jag också på distriktsstyrelsemöte med Centerpartiet i Östergötland. Där behandlade vi vårt "valprogram" samt diskuterade våra regionala tågbanor. Styrelsen beslutade att anta följande ståndpunkt: Vi förväntar oss att staten rustar upp Stångådals- och Tjustbanan så att tågtrafiken kan bibehållas på nuvarande nivå. Det är glädjande att Annie Lööf, Centerpartiet på Riksnivå, Centerpartiet i Östergötland samt vi i Centerpartiet lokalt i Åtvidaberg trycker på och belyser vikten av dessa viktiga tågbanor. Centerpartiet inser vikten av att rusta upp lokala banor på den svenska landsbygden. Detta då de lokala banorna fyller en viktig pendlingsfunktion och godstransportfunktion, som har stor betydelse för jobb och tillväxt.

I går var jag på Centerpartiet i Östergötland "Kommunala sektion". Det är när vi ledande företrädare i våra kommuner träffas för att diskutera framtid, kommunala utmaningar mm. Denna gång var vi på studiebesök hos Tekniska Verken i Linköping. Ett stort Tack till Anna Lövsén och Vd Anders Jonsson för att vi fick komma. Stort Tack för de bra dragningarna om den nya "Läkemedelsreningen" samt om Tekniska Verkens vision och ägardirektiv. I och med min motion till partistämman i Centerpartiet och mitt fokus på att minska risken för antibiotikaresistens så är jag extra glad för detta initiativ som har tagits. Läkemedelsrester påverkar vattenmiljön negativt, hormoner har till exempel visat sig ge fiskar problem att föröka sig. Andra läkemedelsrester som kommer att reduceras vid ozonsteget är antibiotika, ångestdämpande preparat och smärtstillande mediciner, men även resistenta bakterier kommer att renas bort. Jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar