torsdag, oktober 5

Vecka 40, Kommunstyrelse mm

God dag!

Tillbaka efter mycket givande dagar på Centerpartiets Partistämma. Nu är det bara att hugga tag i kommunpolitiken på allvar igen.

I går var det kommunstyrelsemöte med några ärenden som vi har olika åsikter i.

De ärenden som vi har skilda åsikter i var, sammanträdesschemat för 2018 samt Målpaketet för Barn- och Utbildningsförvaltningen.

När det gäller sammanträdesdagarna så har vi haft 6 st heldagar med kommunstyrelsen per år. Det brukar vara bra informationer samt nyttiga studiebesök som vi gör, men.....Jag yrkade på att vi skall minska ner antalet heldagar till 4 per år. Varför? Jo, för att majoriteten tycker inte att vår högst beslutande församling och som är demokratinsvagga i en kommun, Kommunfullmäktige, skall hålla möten i januari och augusti. Det anser jag. För även om det inte är många ärenden under de två månaderna så är det ett ypperligt tillfälle att utbilda och ge alla kommunfullmäktigeledamöter mer information och kunskap. Därför ser jag mycket hellre att kommunfullmäktigeledamöterna får mer tid än att kommunstyrelsen skall ha 6 heldagar. Men det tycker inte majoriteten.

När det gäller Målpaket för BUF, så har förvaltningen tagit fram mycket bra mål för de olika skolformerna.
De övergripande målen: Våra barn ska erbjudas en god miljö för utveckling och lärande, Våra elever ska bli behöriga till gymnasieskolan, Våra elever ska ta gymnasieexamen samt Våra vuxenstuderande ska erbjudas attraktiv utbildning som leder till fortsatta studier på nästa nivå eller anställning, är mycket bra.
Likaså de flesta av målen rörande de olika verksamheterna.
Men jag hade ändringsyrkanden gällande två av målen.
Det gäller detta mål för grundskolan, "Pojkars betygsresultat skall öka". Det ville jag ändra till "Pojkars betygsresultat skall öka så att skillnaden mellan könen minskas". Det är det som jag anser vara meningen. Att sätta mer fokus på pojkars resultat för att deras resultat skall öka upp till medelnivån för flickornas resultat. Det är bevisligen så att pojkars resultat har minskat under de senare åren och för att vi skall ha en så hög utbildningsnivå som möjligt så behöver de som är lågpresterande få mer stöd, men självklart oberoende av om de är pojkar eller flickor.
Mitt andra yrkande var gällande målet för gymnasieskolan, "Vi ska för varje läsår öka andelen flickor på vår gymnasieskola". Det vill jag ändra till "Vi ska öka antalet flickor på vår gymnasieskola så att andelen mellan könen blir mer jämnställt". Jag tycker det är bra om vi ökar andelen flickor men vi skall inte minska ned på utbildningarna som pojkar väljer, därför tycker jag att det skall stå antalet istället för andelen.

Det roliga var att Liberalerna, Kristdemokraterna samt Miljöpartiet stödjer mitt och Centerpartiets yrkande.


I går var en av de dagarna som vi har heldag med kommunstyrelsen.
Under förmiddagen hade vi information samt grupparbete när det gäller nya "Vision 2030".
Mycket bra dragning av hur långt man har kommit i arbetet. Upplägget under förmiddagen var bra på så sätt att vi alla deltog aktivt, diskuterade fördelar och nackdelar med att bo i Åtvidabergs kommun. Vi belyste också kommande utmaningar och vilka möjligheter vi har som kommun.
Jag tror det kommer komma något bra ur detta arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar