torsdag, september 28

Vecka 39, Partistämma, Inlägg 2, Mer om min motion

God dag!

Idag är det kommitté-arbete.

Min motion hör hemma i kommitté 2 och program 2.

Jag deltar i kommitté 9 om "Konstitution och regionfrågan". Mycket spännande kommitté. Jag kommer driva decentralisering och Närodlad politik hårt. Besluten skall tas så nära den berör som möjligt. Jag är så otroligt nöjd med att det är en av Centerpartiets viktigaste ståndpunkter.

Här nedan ser ni vad jag skulle kunna gå upp i talarstolen och säga i morgon när förhandlingarna börjar i plenum. Tiden är begränsad då gäller det att vara väl förberedd på vad man skall säga så det viktigaste kommer med.

Det är så otroligt många motioner som lämnats in och då det är 4 program som skall behandlas. Men jag är helnöjd, det är detta demokrati handlar om, att alla skall kunna vara med och påverka.

________________________________________________________________________

Ju mer antibiotika som används, desto större är risken för antibiotikaresistens.

Bakterier som utvecklat motståndskraft, resistens, mot antibiotika är ett växande folkhälsoproblem som orsakar ökad sjuklighet och dödlighet.

Det kan handla om dig, mig, våra barn eller barnbarn.

Jag yrkar på en ändring av att-sats 7 i program 2.

Partistyrelsens förslag lyder: För att minska ohållbar antibiotikaanvändning ska det vara möjligt att vid upphandlingar och inköp till offentliga kök ställa krav på (hållbar) antibiotika användning i produktionen.

Jag yrkar på en tillkommande text efter ”hållbar antibiotikaanvändning”.

”Samt att antibiotika ej använts rutinmässigt i förebyggande syfte” i produktionen.

Detta i linje med min motion 2:7 som handlar om att jag vill ha en märkning huruvida antibiotika använts förebyggande i produktionen.

Jag yrkar också på att motion 2:7 skall anses besvarad.

---------------------------------------------------------------------------------

I upphandlingsmyndighetens Krav ID 10416:1 gällande antibiotikaförskrivning står det att: Antibiotika ska inte användas i tillväxtfrämjande syfte samt att antibiotika får endast användas efter ordination av veterinär och när det är veterinärmedicinskt motiverat. Detta gäller även EU.

Det är bra krav men de är långtifrån nog täckande. Bevisligen är det många länder i EU som det föreskrivs på tok för mycket antibiotika.
Det är därför jag vill att vi, Centerpartiet, skall medverka till en restriktivare antibiotika användning genom att anta det jag menar med hållbar antibiotikaanvändning.

Att vi som offentliga myndigheter skall kunna ställa krav på att antibiotika ej skall använts rutinmässigt i förebyggande syfte.

-----------------------------------------------------------------------------------

Jag är glad för Partistyrelsens text i programmet och jag är glad att det i en att-sats innehåller det jag tycker är viktigt, att minska antibiotikaanvändningen, att lägga fokus på vårt svenska och närodlade. Jag anser också att ursprungsmärkning är av stor vikt.

Men jag tycker inte att det räcker. Det är därför jag vill ha en ändring av att-satsen.

Jag tycker också att tillräckligt finns för att anse min motion besvarad.

Så åter igen yrkar jag att motion 2:7 anses besvarad.

Jag yrkar som sagt också på att det i att-satsen skall stå ”samt att antibiotika ej använts rutinmässigt i förebyggande syfte”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar