onsdag, maj 2

Vecka 18, Kommunstyrelse samt Politiska organisationen

God dag!

Idag har vi haft kommunstyrelsemöte. Under förmiddagen var vi på företagsbesök. Jag var med i den gruppen som var på Etcon Automation AB samt Ternstedt Invent AB. Mycket givande företagsmöten där vi som politiker får möjligheten att ställa frågor om vad de anser viktigast för just deras företag och företagen får möjligheten att tala om för oss vad som skulle göra störst skillnad i deras vardag. Jag tackar de både företagen för en bra insyn i deras vardag och som kan ligga till grund för mitt fortsatta politiska arbete.

Under kommunstyrelsemötet tog vi ett förslag till beslut gällande den nya Politiska organisationen.
Här nedan ser ni vad vi som parti tyckte under remisstiden samt vilka yrkanden jag la under hanteringen av ärendet i Planering- och Ekonomiutskottet samt Kommunstyrelsen idag. Detta kommer sedan beslutas och debatteras om i Kommunfullmäktige.

"Remiss ”Diskussionsförslag till politisk organisation, 2019-2022”

Centerpartiets synpunkter.

Förslaget till ”Politisk organisation” är genomarbetat och är för läsaren mycket tydligt. Det är bra att det har varit två möten där vi har fått information om för- och nackdelar med utskott och nämnder samt kunnat diskutera och ge synpunkter.
Vi ser positivt på att tillfälliga beredningar kan tillsättas och att demokrati- samt näringslivsberedningarna utgår och ersätts av råd. Vi ser också positivt på att ett medborgarråd införs.
Däremot anser vi att ett pensionärs- och handikappråd skall införas. Det eftersom vi ser att just kunskapsspridning om tillgänglighetsfrågor och äldrefrågor är starkt efterfrågat. Dessa frågor riskerar annars att andra frågor inte får tid att tas upp under ett medborgarråd. Vi föreslår att det skall införas likt medborgarrådet under kommunfullmäktige.
För kommunstyrelsen ser vi positivt på att behålla 15 ordinarie ledamöter. Däremot anser vi att ersättarna inte skall vara personliga och att antalet ersättare kan sänkas ned till 12 st. Kommunstyrelsens presidium och oppositionsråd ser vi ingen orsak till att ändra på.
När det gäller utskott och nämnder ser vi positivt på att en Social myndighetsnämnd införs. För övrigt anser vi att förslaget till antal nämnder och utskott är bra."

Här är således mina yrkanden:
"Politisk organisation, 2019-2022

Jag yrkar på att: ett pensionärs- och handikappråd skall införas. Jag yrkar på att det skall införas likt medborgarrådet under kommunfullmäktige.

Jag yrkar på att: antalet ersättare i kommunstyrelsen skall vara 12 st."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar