fredag, maj 25

Vecka 21, Nätverksträff inom äldrevård

God dag!

I veckan har jag varit på nätverksträff inom äldrevård. Det har med RKHF Kopparsvanen att göra. Som ni vet är vårt äldreboende Kopparsvanen en kooperativ hyresrättsförening som förvaltas av Riksbyggen. I den kooperativa hyresrättsföreningen finns en styrelse som består av boende och representanter från kommunen och från Riksbyggen som tillsammans kan fatta beslut i olika boendefrågor. Jag är en av de som sitter i styrelsen från kommunen.

I dagarna två (lunch-lunch) var jag i Nässjö på: Samverkanföreningen för av Riksbyggen förvaltade RKHF/KHF-föreningar nätverksträff. Boende för äldre.

Föreläsningar, runda bordssamtal, besök på Parkgården i Nässjö och föreningsstämma var det som stod på programmet.
Första föreläsningen som handlade om "Nära liv med Nära vår i en digitaliserad värld" hölls av Mats Olsson från Kairos Future. Den gjorde det än tydligare för mig att framtiden är redan här med en allt mer digitalisering. Större krav och ett ökat behov av digitalisering i form av e-hjälpmedel, wifi och digitala vanor kommer att sätta större krav på att dessa strukturer fungerar. Det gör att el, tele och fiber kommer att spela en ännu större roll än vad det gör idag och de kommunikationerna skall bara fungera. Stora prövningar är att vänta och då har jag bara tagit upp de fysiska. Det humanitära med bra och tillgänglig vård samt att kunna lösa rekryterings behovet är också utmaningar som skall lösas.

Vi gjorde ett besök på Parkgården i Nässjö. Ett boende som är kombinerat trygghetsboende och SÄBO. Det håller just nu på att renoveras och byggas om. Efter en genomgång av planer och beskrivning av boendet så är jag säker på att de kommer få det bra.

Dag 2 började med en föreläsning om "Utformning av trygghetsboende och äldreboende", av Susanne Clase på White.
Då fick vi en detaljrik genomgång av hur många olika boenden kan vara uppbyggda. Lite kort så kan man säga att utemiljöer är väldigt viktigt och skall utformas med omsorg. Öppenhet, struktur, hemtrevlig mm är andra ord som kan beskriva vad som är viktigt att tänka på.
Trygghetsboende kan beskrivas med några ord hur de skall bli ett mervärde i de äldres vardag. Det är: En boendemiljö som stödjer, Boende i gemenskap, Trygghet och säkerhet samt attraktivitet.

Efter detta hade vi rundabordssamtal där vi diskuterade utifrån dess två föreläsningar samt även om bovärdskap och fortsatt utveckling av befintliga föreningar. Där jag deltog i den sistnämnda.

Dagarna avslutade med föreningsstämma där jag var ombud för oss från RKHF Kopparsvanen.


Mina samlade intryck är:
Det gäller att hänga med i förändringarna gällande behov och krav.
Det gäller att kommunikationer skapas överallt och skall fungera.
Det gäller att ökade krav på digitalisering mm inte sätter gränser för människans valfrihet att välja var man vill bo.
Det gäller att vi skapar fler trygghetsboenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar